• یکشنبه ۱۰ شهریور ماه، ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۸
  • دسته بندی : فرهنگی و هنری
  • کد خبر : 986-387-5
  • خبرنگار : 49016
  • منبع خبر : ----

چرا گردشگر به مازندران سفر می کند؟

عضو هیئت علمی گروه جهانگردی دانشگاه مازندران گفت: گردشگرانی که وارد مازندران می شوند تک ذائقه ای باقی ماندند که آن هم دریا با خطرات جانی و خطرات فرهنگی بوده که نیازمند مدیریت صحیح است.

محمدحسن زال در گفت وگو با ایسنا مازندران، با بیان اینکه به لحاظ مدیریت مقاصد و مدیریت مردم در مقصد که باعث یک سری دردسرهای زیست محیطی و اجتناب فرهنگی می شود، اتفاق خاصی امسال در حوزه گردشگری استان نیفتاده است، اظهار کرد: به طور مثال ترافیک سنگین شهر ساحلی بابلسر همچنان برقرار بوده که نشان از عدم مدیریت گردشگری، افزایش تردد و سرازیز شدن گردشگران فقط به یک مقاصد آن هم ساحل است.

وی با اشاره به اینکه مدیریت درست گردشگری در مازندران علی رغم اینکه آورده مالی و فرهنگی دارد، در واقع رضایت را به همراه دارد، تصریح کرد: گردشگری در مازندران بیشتر شده اما برای من جامعه محلی یا ساکن راهگشایی نشده است که از حضور گردشگر لذت ببرم و اوضاع اقتصادی را تغییر دهد.

عضو هیئت علمی گروه جهانگردی دانشگاه مازندران با تاکید بر اینکه به طورکلی در دنیا، ایران درست معرفی شده نداریم، گفت: یعنی سازمان میراث فرهنگی نتوانسته این رسالت را به خوبی انجام دهد، ما یکی از پر جاذبه ترین کشورها هستیم که معرفی نشده است در صورتی که ۱۰ جاذبه های طبیعی دنیا را با ایران درمقایسه کنیم، جاذبه های طبیعی کشور ما بسیار جذاب تر است.

زال با بیان اینکه متاسفانه مردم دنیا گاها ایران را از لحاظ جاذبه های طبیعی نمی شناسند، خاطرنشان کرد: اگر در مازندران گردشگری متنوع به درستی اطلاع رسانی شود ما این همه گردشگر فقط در سواحل را نخواهیم داشت بلکه تنوع باعث می شود درجاذبه های دیگر مازندران گردشگر داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه ما یکی از مهم ترین سایت های میراث جهانی در عباس آباد بهشهر داریم، افزود: معرفی نشدن درست مقاصد گردشگری در مازندران باعث شده تا مهمترین جاذبه های ما مانند سایت موزه ارزشی نداشته و گردشگر به درستی نمی داند مقصد و دلیل مسافرتش به مازندران چیست.

عضو هیئت علمی گروه جهانگردی دانشگاه مازندران با اشاره به اینکه ما دو عامل رانشی و کششی در گردشگری داریم، یادآور شد: عامل رانشی، عاملی است که ما را از مبدا به مقصد براند و عامل کششی عاملی است که مقاصد گردشگری در یک مکان ما را به سمت خود می کشاند، عامل رانشی خستگی از آلودگی هواست و عامل کششی سواحل است که نشان می دهد که مقاصد دیگر را به درستی معرفی نکردیم.

زال در ادامه بیان کرد: به طور مثال گوهر تپه یکی از بزرگترین سایت های شمال کشور است که با سایت های خارج از کشور به لحاظ فرهنگی در ارتباط است. که یک مسئله تمام عیار برای استان محسوب می شود اما متاسفانه گردشگر زیادی ندارد و واقعا جای تاسف است.

وی با بیان اینکه ما چیزی به نام تولید محتوا در تمامی بخش های فرهنگی داریم، گفت: باید محتوای تاریخی و فرهنگی که به فرهنگ ما ربط دارد، تولید و دیده شود، در واقع محتوا باید چند جاذبه ای و قابل دسترسی و نزدیک باشد که مازندران این قابلیت را دارد اما متاسفانه از آن استفاده نمی شود.

 عضو هیئت علمی گروه جهانگردی دانشگاه مازندران ادامه داد: بنابراین گردشگرانی که وارد مازندران می شوند تک ذائقه ای باقی ماندند که آن هم دریا با خطرات جانی و خطرات فرهنگی بوده که نیازمند مدیریت صحیح است.

زال با اشاره به اینکه در مازندران مقصد گردشگری مهمی همچون سایت موزه گوهر تپه بهشهر را داریم اما سایت موزه لزوما در هر محوطه ای انجام نمی شود، اظهار کرد: از نظر وسعت و میزان آثاری که نامنقول اند و باید در مکان ثبت شوند بسیار حائز اهمیت است که در واقع این آثار باید وجود داشته باشد تا با چندین جاذبه تاریخی فرهنگی مواجه شویم.

وی خاطرنشان کرد: معرفی تمامی جاذبه ها زنجیر وار به هم متصل است و اگر در این زمینه کار نکنیم نمی توانیم گردشگر یا توریسم را جذب کنیم و قطعا اطلاع رسانی درست باعث شده تا ورود گردشگر با مدیریت صحیح اقتصاد کشور را متحول کند.



انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: