• پنجشنبه ۱۸ بهمن ماه، ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰
  • دسته بندی : علمی و آموزشی
  • کد خبر : 9711-586-5
  • خبرنگار : 49004
  • منبع خبر : ----

عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر:

تعویق سهمیه‌بندی "بنزین" فاجعه به بار می‌آورد

عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر گفت: سهمیه‌بندی و گرانی سوخت به دلایل اجتماعی تصمیم‌گیری نشده است چرا که این امر به قشر کم‌درآمد فشار زیادی وارد می کند اما به تعویق انداختن آن نیز، فاجعه‌ای را به بار می آورد.

به گزارش ایسنا مازندران، سیدمصطفی میرسلیم، در همایش ملی موتورهای درون‌سوز در دانشگاه نوشیروانی بابل، اظهار کرد: کاربرد موتورهای درون‌سوز در زمینه‌های مختلفی همچون صنعت، تولید انرژی و غیره ترابری، انکارناپذیر است.

وی اشاره به اینکه پیش بینی مش ود تا 40 سال آینده ترابری جای خود را به وسایل مجهز به قوای محرکه برقی دهد، تصریح کرد: نکته اینجا است که به غیر از بخش ترابری، موتور‌های درون‌سوز تا جایی می‌تواند به کار خود ادامه دهد که سوخت مناسب در اختیارش قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه سابقه اختراع موتور‌های درون‌سوز به اواسط قرن نوزدهم و بیش از ۱۶۰ سال پیش بر می‌گردد، افزود: تقریبا 25 درصد از سوخت کشور در زمینه‌ ترابری به همراه 5 درصد در انرژی استفاده می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر با بیان اینکه اصل آلایندگی در تهران و شهر‌های بزرگ از همین موتور‌های درون‌سوز خودروها است، تصریح کرد: برخی از کشور‌ها 100‌ها آیین‌نامه برای استفاده از موتور‌های درون‌سوز تصویب کرده که در زمینه‌های بهبود بازده، کاهش مصرف سوخت، کاهش و حذف آلایندگی‌ها، موتور‌ها را محدود می‌کنند اما مقررات رانندگی در کشور ما نسبت به کشور‌های اروپایی انگشت شمار و نامناسب است.

میرسلیم با اشاره به اینکه در اجلاس ریو دو ژانیرو برزیل بر استفاده از سوخت سبز، تاکید شده بود تا به کاهش آلایندگی منجر شود، خاطرنشان کرد: استفاده از گاز طبیعی منجر به کاهش چشمگیر آسیب آلاینده‌های سمی مانند ذرات معلق می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر با بیان اینکه ایران در حال حاضر بزرگترین منبع سوخت سبز جهان را در اختیار دارد، اظهار کرد: با وجود اینکه حدود 600 هزار دستگاه پایه گازسوز وارد بازار شده است اما در حوزه ترابری در زمینه استفاده از سوخت سبز موفق عمل نشد و تنها از 100 هزار دستگاه گازسوز استفاده می شود و بیشتر به بنزین روی آورده اند.

وی با اشاره به اینکه ارزان‌ترین بنزین و گران‌ترین گاز دنیا در کشور ارائه می شود در حالیکه در سایر کشورها اینگونه نیست، گفت: سهمیه‌بندی و گرانی سوخت به دلایل اجتماعی تصمیم‌گیری نشده است چرا که این امر به قشر کم‌درآمد فشار زیادی وارد می کند اما به تعویق انداختن آن نیز، فاجعه‌ای را به بار می آورد.

میرسلیم در پایان گفت: راه‌ حل فشار نیامدن به قشر ضعیف جامعه در صورت اصلاح‌ قیمت سوخت، آن است که بحث هدفمندی یارانه‌ها درست انجام شود و با سود بیشتر از قیمت تمام شده سوخت، مقداری از آن را برای حل کردن مشکل این قشر صرف کرد.


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: