• شنبه ۳۱ شهریور ماه، ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۷
  • دسته بندی : اجتماعی
  • کد خبر : 976-14914-5
  • خبرنگار : 49006
  • منبع خبر : ----

نقد ایسنا بر سیستم آموزشی در مدارس؛

مدارس و هزار پیچ و خم لاینفک!

از آنجائیکه تعلیم و تربیت و نظام آموزش پایه و اساس و جزء زیرساخت های یک کشور محسوب می شود بنابراین ایجاد رویکرد مناسب و توجه ویژه به این بخش که زمینه ساز رشد و شکوفایی تمام ساختارهای کشور است باید اولویت و دغدغه اول قرار گیرد.

دوباره ماه مهر فرا رسیده است و دانش آموزان در مدارس برای یکسال پر فراز و نشیب دیگر حضور می یابند و باری دیگر نیز دغدغه های تکراری آشکار می شوند.

برخی از این دغدغه ها خانواده محور هستند، به این معنی که خانواده‌ها نسبت به فرزندان خود، تحصیل آنها در مدرسه، آداب و اخلاق و غیره دغدغه مند هستند و برای رفع و یا تقویت آن زمان صرف می کنند.

اما برخی از دغدغه‌های کلان‌تر نیز وجود دارد که بیشتر صاحب‌نظران و کارشناس امربه آن دقت می کنند و آن کارآیی و کارآمدی سیستم آموزشی است.

به گزارش ایسنا مازندران، از آنجائیکه تعلیم و تربیت و نظام آموزش پایه و اساس و جزء زیرساخت های یک کشور محسوب می شود بنابراین ایجاد رویکرد مناسب و توجه ویژه به این بخش که زمینه ساز رشد و شکوفایی تمام ساختارهای کشور است باید اولویت و دغدغه اول قرار گیرد چرا که این سیستم در واقع همچون ریشه و اساس شکل‌گیری جامعه ای پویا است و نقص و عیب آن تاثیر مستقیم بر تمدن، فرهنگ و توسعه کشور داشته و ناهنجاری های متنوعی را پایه ریزی می‌کند.

بدون شک یکی از مهم‌ترین کارآیی‌های آموزش و پرورش باید بدون اغماض، توجه به فعالیت‌ها و کارهای تیمی و خودداری از فرد محوری باشد اما شواهد وافی و کافی وجود دارد که در این زمینه، آموزش و پرورش با مشکلاتی رو به رو است و هرچند برخی فعالیت‌های امروزی این نهاد، در جهت رفع این امر پایه‌گذاری شد اما به هیچ عنوان مشکل‌گشا نیست.

آموزش و پرورش یک سرمایه است

فرشته هدایتی مرزبالی استاد دانشگاه شفق تنکابن در گفت‌وگو با ایسنا مازندران، تعلیم و تربیت را سرمایه نسل امروز و آینده عنوان و تاکید کرد: نظام آموزش، سرمایه ای است که از طریق آن می‌توان کیفیت و سلامت زندگی را بهبود بخشید و به جامعه ای پیشرفته، سالم و منصفانه تر از همیشه دست پیدا کرد.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش به تنهایی درمان تمام دردهای جامعه نیست، با اشاره به آموزش صحیح و با کیفیت، تصریح کرد: با نگاهی به انواع مصیبت ها و چالش های کنونی، اعم از انحطاط اخلاقی جوانان، بیکاری، فقر، نابودی محیط زیست، خشونت و غیره انتظار حل و فصل معضلات از آموزش و پرورش بیشتر می شود.

رتبه متوسط برای نظام آموزشی

هدایتی ضمن مطالعه منابع غنی خارجی همانند سازمان های بهداشت جهانی، یونسکو و انجمن سلامت مدارس اروپا و همچنین بررسی آمار و ارقام منتشر شده از موسسات معتبر مانند بانک جهانی و سازمان ملل با مقایسه ایران و سایر کشورهای منطقه و جهان گفت: این آمارها نشان می دهند که کیفیت آموزش و پرورش به هیچ عنوان مطلوب نیست.

این استاد دانشگاه ادامه داد: کسب رتبه 103 از نظر کیفیت کل آموزش و پرورش و رتبه 74 برای شاخص آموزشی( Education Index ) از دیدگاه سازمان ملل بیانگر رتبه متوسط در منطقه و هم ردیف کشورهایی نظیر لبنان و فلسطین است.

وی با بیان اینکه کشورهای کویت و اردن بهترین سیستم آموزشی را در منطقه خاورمیانه دارند، خاطرنشان کرد: سوال اینجا است که وقتی یک سیستم آموزشی کارکرد مطلوبی ندارد چرا فرایندهایی که در این سیستم فعال هستند به گونه ای عمل می کنند که کارکرد سیستم را پایین نگه دارند.

تعاریف حقیقی مدرسه و آموزش

هدایتی در ادامه از رویکرد مدرسه و آموزش در دنیا سخن گفت و اظهار کرد: تبدیل مدرسه به مکانی زنده و پویا بزرگترین چالش دنیای امروز و کشورهای توسعه یافته است که دغدغه و اهمیت بسیاری برای نحوه آموزش کودکان و نوجوانان خود به عنوان سرمایه انسانی قائل هستند.

بروکراسی و عملکرد مطابق بخشنامه

وی متمرکز بودن نظام آموزشی، بوروکراسی شدید اداری و عملکرد مطابق بخشنامه های ارسالی به مناطق و مدارس را آفتی بر نظام آموزش قلمداد و تصریح کرد: بروکراسی و عمل مطابق بخشنامه قطعا عاملی است که مانع بروز خلاقیت و نوآوری به صورت پیوسته است.

هدایتی با اعتقاد به اینکه معلم باید صاحب فکر باشد، از عدم انعطاف پذیری در سیستم آموزشی سخن به میان آورد و افزود: عدم حمایت های مالی و انگیزشی، بوروکراسی، عدم تمرکز و کمبود نقدینگی، مجالی به تحول در سیستم نداده و مانع بروز و ظهور نوآوری می شود.

مدرس دانشگاه فرهنگیان سیستم آموزشی کشورهای فنلاند و سوئد را بهترین سیستم آموزشی در دنیا دانست و با اشاره به اینکه در مدارس این کشور چیزی به نام بخشنامه وجود ندارد، گفت: برنامه‌ریزی درسی در این مدارس کاملا به مدیر مدرسه واگذار شده است به این معنی که مدیر مدرسه اگر تشخیص دهد که آن مدرسه ساعت 9 صبح باید آغاز به کار کند این امر اتفاق می افتد.

هدایتی ضمن یادآوری این مطلب که سالیانه هزارن توریست از سراسر جهان برای دیدن سیستم آموزشی به این کشورها سفر می کنند، اظهار کرد: این کشورها با دیدگاهی کاملا علمی دارای نظام تعلیم و تربیت شاد و عدالت آموزشی بالا هستند.

وجود 18 نوع مدرسه در ایران

این محقق و پژوهشگر نمونه از وجود 18 نوع مدرسه نظیر دولتی، هیات امنایی، شاهد، تیزهوشان، نمونه، غیردولتی و غیره در کشور خبر داد و اظهار کرد: این طبقه بندی در واقع نقض عدالت آموزشی بوده و به مانند ضربه ای مهلک بر پیکره بی جان آموزش و پرورش است.

هدایتی با اشاره به اصرار والدین برای ثبت نام فرزندان در مدارس نمونه و شاهد، بروز این طبقه بندی را دارای پیامدهای منفی در سطح جامعه و میان والدین بیان و تصریح کرد: ما به عنوان متولی امر آموزش و یاددهنده مفاهیم صلح و تنوع فرهنگی، خود در حال نقض مفاهیم حقیقی آموزش هستیم.

نقدی بر محیط های آموزشی

این استاد دانشگاه درباره محیط های یادگیری نیز اظهار کرد: چند دهه است که چیدمان کلاس ها به صورت نیمکت های پشت سر هم بوده و این در حالیست که این نوع آرایش در قرن 21 به چالش کشیده و منسوخ شده است.

هدایتی با بیان شیوه درست محیط های یادگیری، اظهار کرد: هر چه محیط های یادگیری، آسایش و رفاه معلمان و دانش آموزان را بیشتر در نظر گیرند، تعلیم و تعلم بهتر اتفاق افتاده و کودکان و نوجوانانی هنجارتر خواهیم داشت چرا که تنش های ناشی از نشستن در کلاس از بین رفته و به متعادل سازی انرژی کودکان و نوجوانان کمک شایانی خواهد کرد.

وی حضور 6 ساعته در کلاس درس و هر کلاسی 90 دقیقه با تنها ابزار کمک آموزشی یعنی کتاب درسی را برنامه ریزی نادرستی برشمرد و افزود: این امر به ویژه در دوره متوسطه اول و دوم که دانش آموزان در سن بلوغ و در حال رشد هستند ناهنجاری های زیادی را در کلاس میان معلم و دانش آموزان به وجود می آورد و معلمان در سیستم آموزشی کشور تبدیل به مدیر سکوت در کلاس شده اند.

حل چالش های محیط یادگیری در کشورهای بزرگ

هدایتی با اشاره به رویکرد کشورهای توسعه یافته در پاسخ به حل این قبیل معضلات، تصریح کرد: این کشورها در حل و فصل این چالش ها و تنش های ناشی از نشستن زیاد در کلاس درس و مشارکت پایین نوجوانان و کودکان با اتکا به تکنولوژی به کلاس هایی با چیدمان انعطاف پذیر، مبلمان های راحت، کلاس های مفروش، همچنین حیاط مجهز به ابزارهای بازی، کلاس های درسی صحرایی در فضای باز روی آورده اند.

این محقق و پژوهشگر با اشاره به اینکه حتی در کشورهایی مثل سوئد و دانمارک شاهد مدارس جنگل هستیم، خاطرنشان کرد: محیط آموزشی سالم در مدارس می تواند از طریق فرایندهایی نظیر مدیریت با کیفیت، کارکنان حرفه ای، بازی و تعامل دانش آموزان، مراسم صبحگاه و صبحانه، جشن ها و فستیوال ها، محیط های ایمن، تمیز و رنگارنگ، گل و گیاه، احساس رفاه در مدرسه، محیط فیزیکی سالم، نورپردازی، معماری، محوطه سازی، فضاهای انعطاف پذیر، مبلمان متحرک، ترویج مواد غذایی سالم و زنگ های تفریح موثر تحقق یابد.

توجه به نیازهای معلم سبب ارتقای سیستم آموزش

هدایتی معلم را صفی ترین نیرو و در ارتباط مستقیم با دانش آموزان برشمرد و با یادآوری نیازهای معیشتی زندگی معلمان، تاکید کرد: زمانی می توانیم انتظار کیفیت آموزش را داشته باشیم که معلمان جامعه از رفاه نسبی برخوردار بوده و بودجه هایی برای ایده های خلاق و نو در بخش پژوهش و اجرایی شدن راهکارهای پژوهشی در نظر گرفته شود.

وی کلاس های ضمن خدمت برای معلمان را برد-برد قلمداد و خاطرنشان کرد: برگزاری این کلاس ها و انجام طرح های پویاسازی و مدرن سازی در مدارس می تواند سطح دانشی معلمان را افزایش دهد اما مشکل بودجه و نوع تفکر اولیای مدارس همچنان مانع از اجرای ایده‌آل ها است.

نظام آموزشی ایران در حال نابودی؟!

فریدون شعبانی یک کارشناس آموزش ابتدایی نیز در گفت‌وگو با ایسنا مازندران، نظام آموزشی ایران را در حال انقراض توصیف کرد و ضمن تقسیم بندی مشکلات این بخش، گفت: چالش ها و مشکلات سیستم آموزشی کشور در چندین دسته طبقه بندی شده که از این میان می توان به مدیریت ناکارآمد، معلمان و نیروهای به کار گرفته شده در مجموعه و رفتار غیرمنطقی متولیان بخش تعلیم و تربیت اشاره کرد.

کارشناس آموزش ابتدایی از ورود و وجود مدیرانی با روابط و به دور از لیاقت و توانایی لازم در بخش آموزش و پرورش خبر داد و افزود: تغییرات متعدد مدیریتی در سطوح اول نظام آموزشی و تصمیم‌گیری های نادرست هریک از این مدیران ضربات جبران‌ناپذیری را به نظام تعلیم و تربیت در کشور وارد کرده به نحوی که آموزش در ایران در سراشیبی سقوط با سرعت بالا حرکت می‌کند.

ورود مربیان و معلمان غیرحرفه‌ای

شعبانی با اشاره به حوزه به کارگیری نیرو در آموزش و پرورش، تصریح کرد: بیش از یک دهه است که نیروهای خرید خدمتی پذیرش می شوند که هیچگونه آگاهی در زمینه تعلیم و تربیت، روانشناسی آموزشی، برخورد و ارتباط با اولیا و خانواده ها نداشته و این موارد را آموزش ندیده اند.

وی با اشاره به دوره های تربیت معلم، ضمن خدمت و دانشگاه های تربیت مدرس در سال های دور گفت: معلمان فارغ التحصیل از این مراکز دارای سواد کافی و آشنا به روابط اجتماعی برای برخورد با اولیاء بودند و گزینش آنان بر اساس توانایی ها صورت می گرفت.

عواقب ناخوشایند ایجاد مدارس غیرانتفاعی

این بازنشسته آموزش و پرورش با اشاره به مدارس کشور ژاپن، گفت: مدرسه زمانی مفهوم واقعی خود را داشته که تمامی استعدادها در یک جا جمع شوند و تقسیم بندی مدارس اختلاف طبقاتی را تداعی می‌کند.

شعبانی تشکیل مدارس غیر انتفاعی را ضربه بزرگی به آموزش و پرورش، جامعه، دانش آموزان، خانواده و اولیاء برشمرد و تصریح کرد: وزارت آموزش و پرورش به قصد کاهش بار مالی نهاده شده بر نظام آموزش به این اشتباه تن در داد.

وی با تصریح اینکه این مدارس با دادن نمره ای که خود دانش آموز آن را کسب نکرده به بیان مضرات مدارس غیر انتفاعی پرداخت و خاطرنشان کرد: این مراکز به دلیل دریافت مبالغ سنگین ناگزیر از اعطای نمره به دانش آموز بوده و خروجی آن در واقع غربالی است که دانش آموزان این مراکز در ورود به دانشگاه های دولتی با آن مواجه هستند.

مدارس دولتی چنگی به دل نمی زند

کارشناس آموزش ابتدایی با بیان اینکه مدارس دولتی با داشتن مربیانی کم تجربه کمک قابل توجهی به ارتقای آموزش در کشور نمی کنند تصریح کرد: در این مدارس به دلیل دستمزد پائین معلمان و مربیان کار در کلاس به احسن وجه انجام نگرفته و متولیان مسیر را به گونه ای هدایت کرده اند که اولیاء مجبور به نام نویسی در مدارس غیرانتفاعی شوند.

شعبانی تعدد کلاس های خصوصی برای دانش آموزان مدارس دولتی را نشان از مشکلات مربیان این مدارس دانست و اظهار کرد: معلمان برای تامین نیازهای زندگی خود با پائین آوردن کیفیت کلاس ها، دانش آموزان را به حضور در کلاس های خصوصی خود ترغیب می کنند.

وی خالی ماندن دست افراد کم درآمد و قشر آسیب پذیر جامعه از تعلیم و تربیت سالم و صحیح را ضعف سیستم آموزش کشور معرفی و اظهار کرد: بزرگترین ضربه این سیستم غلط را دانش آموزانی خورده اند که با وجود استعداد و توانایی بسیار بالا دچار تنگدستی خانوادگی و فقر هستند و از مزایای تحصیل مناسب بنا بر این دلایل بهره مند نیستند.

کتب کمک آموزشی قاتلان خاموش سطوح علمی کشور

شعبانی از آسیب بدیعی به نام کتاب های کمک آموزشی یاد و تصریح کرد: ظهور این کتاب ها در ادامه روند آموزش غلط و غیر اصولی در مدارس کشور بوده و عایدی جز هدر رفت سرمایه برای خانواده ها به همراه نخواهد داشت.

این محقق و پژوهشگر، کتب کمک آموزشی را قاتل خاموش دانش و علم در نظام آموزش معرفی و تاکید کرد: تبلیغات گسترده در این عرصه تنها جیب سودجویان را پرپول کرده است و گرنه مضرات کتب کمک آموزشی بسیار بیشتر از مختصر فواید آنان است.

مدارس تیزهوشان دیگر کیفیت سابق را ندارند

شعبانی در بخش دیگری از سخنان خود به مدارس تیزهوشان اشاره و خاطرنشان کرد: در سنوات پیشین تنها 2 مدرسه تیزهوشان در مازندران یکی در آمل و دیگری در تنکابن وجود داشت و برگزیدگان آن دارای اختلاف نمره ای به اندازه صدم اعشار بودند.

وی از تعدد این مراکز در بسیاری از شهرهای مازندران خبر داد و اظهار کرد: فراوانی مراکز علمی تیزهوشان باعث تنزل رتبه در این مدارس شده و دانش آموزان فعلی را نمی توان به معنای واقعی کلمه تیزهوش به حساب آورد.

کارشناس آموزش ابتدایی به ویژگی معلمان مدارس تیزهوشان اشاره و با بیان ویژگی های چنین معلمانی، تاکید کرد: معلمان این کلاس ها باید آموزش هایی فراتر از این سطوح را دیده و دارای معلومات بسیار بالایی باشند.

آموزش عالی فاقد کیفیت لازم

شعبانی در ادامه با اشاره به مشکلات آموزش عالی در کشور تصریح کرد: لغت "دانشجو" برازنده کسی است که روحیه مطالبه گری از دانش داشته و به دنبال کسب علم و دانش باشد اما متاسفانه این روند در سطوح دانشگاهی ایران جایگاهی نداشته و کمتر فردی به معنای واقعی دانشجو است.

وی با بیان اینکه بسیاری از دانشجویان حاضر در مقاطع آموزش عالی غیر دولتی فاقد مدرک کامل دیپلم بوده و نقص پرونده دارند گفت: مطالعه شواهد نشان می‌دهد که سیستم آموزش کشور در تمامی مقاطع مشکلات بنیادی داشته و این مشکلات ضربه به فرهنگ کشور وارد کرده است.

آموزش مهارت های زندگی به دانش آموزان

شعبانی از لزوم ورود مربیان، مدیران و متولیان مدارس و مراکز آموزشی به حوزه اجتماعی سخن گفت و ادامه داد: معلمان باید آموزش هایی به دانش آموزان بدهند که باعث یادگیری مهارت های زندگی و آموزه های اجتماعی در آنان شود.

کارشناس آموزش ابتدایی مباحثی مانند کودک آزاری، اعتیاد نوجوانان، مشکلات فضای مجازی و اینترنت و این قبیل ناهنجاری ها را ریشه در آموزش و پرورش دانست و تصریح کرد: زمانیکه به منِ مربی اجازه ندادند که چنین مهارت هایی را به کودکان و نوجوانان آموزش دهم بالطبع ناهنجاری های اجتماعی بوجود آمده و تکثر این اتفاقات ناگوار گواه این نقیصه است.

وی رشد معکوس ورودی به دانشگاه های دولتی معتبر را ناشی از غوطه ور شدن دانش آموزان به اموری غیر از تعلیم و تربیت در مدارس عنوان و تاکید کرد: بروز ناهنجاری های نظیر اعتیاد در بین دانش آموزان، مشکلات متعدد دبیرستان های دخترانه عدم استفاده درست از تکنولوژی تلفن های همراه ناشی از عدم آموزش مهارت ها به دانش آموزان از سطوح پایه است.

قشر آسیب پذیری بنام معلم 

شعبانی عدم رفاه معلمان را اصلی ترین مشکل نظام آموزشی کشور و تاثیرگذار بر تمامی قسمت های آن دانست و خاطر نشان کرد: معلمی می تواند آموزش صحیح به دانش آموز دهد که آسودگی خاطر داشته و هیچ دغدغه ای بغیر از تعلیم و تربیت نداشته باشد.

وی با اشاره به مشکلات متعدد معیشتی معلمان کشور، اظهار کرد: وقتی حقوق معلم برای گذران زندگی کافی نباشد وی متوسل به رفتارهایی غیر اخلاقی نظیر فروش سوالات و ترغیب دانش آموزان به شرکت در کلاسهای خصوصی خواهد شد.

وی جایگاه معلم را بسیار رفیع و والا و هم ردیف کار پیامبران توصیف کرد و گفت: توجه نکردن به معیشت معلم سبب رویکرد خارج از عرف شده و معلمان به شغل هایی نظیر رانندگی، دستفروشی و غیره روی می آورند که سبب پایین آمدن ارزش آموزش خواهد شد و دیدگاه دانش آموز نسبت به یک معلم دستفروش یا راننده نقطه نظر مناسب نیست.

شعبانی در ادامه با انتقاد از مزایای رفاهی فرهنگیان تصریح کرد: در تمامی شهرهای کشور ادارات به غیر از آموزش و پرورش می درخشند و همه نوع رفاه و اسکان برای آنان مهیا است اما جامعه فرهنگی با مشکل رو به رو هستند.

ملاک نمره و مدرک است

شعبانی نمره، فرد و امتحان محوری را نوعی آسیب برای نظام آموزش قلمداد کرد و با بیان توانایی ها و استعدادهایی که در این سیستم نادرست قربانی می شوند خاطرنشان کرد: این سیستم به دانش آموزان کار گروهی را نمی آموزد و مشکلات اجتماعی و اخلاقی فردمحوریف حسادت، منفعت طلبی و غیره را گسترش می دهد.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از کارمندان ادارات و دستگاه های اجرایی کشور و همچنین برخی مسئولان مدارکی اینچنینی کسب کرده اند، گفت: وقتی می توان با پرداخت مبلغی قابل توجه، هر نوع مدرکی را بدست آورد دیگر نمی توان به تحصیلات و توانایی افراد اعتماد کرد.

این محقق و پژوهشگر حوزه آموزش و پرورش اضافه کرد: تکثر و تعدد دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی که اکثرا نمره محور و مدرک گرا هستند بویژه دانشگاه های غیر انتفاعی، آزاد اسلامی و پردیس های خودگردان که براحتی با دادن نمره و بالابردن سطوح قبولی خود دانشجویان را به خود جذب کرده اند ضربه دیگری به نظام آموزش است.

وی آسیب های موجود در صنایع داروسازی، پزشکی، مهندسی و غیره را ناشی از مدرک گرایی برشمرد و تصریح کرد: وقتی پزشکی با مدرک گرایی و نمره گرایی به بیمارستان ها راه پیدا کند در نتیجه تجویز نادرست کرده و اینجاست که تنها مردم قربانی این عملکرد نادرست خواهند بود.

عدم برگزاری کلاس های عملی و میدانی در نظام آموزشی

شعبانی با اشاره به طرح آموزشی کشور آمریکا در سال 1945 در مورد پیاده کردن علوم تئوری به عرصه عملیاتی گفت: نحوه برگزاری این کلاس ها بصورت یک جلسه تئوری و یک هفته کاری و عملیات میدانی بوده تا برآورد شود که دانش آموزان تا چه اندازه قادرند که آموزه های تئوری را در مقام عمل به اجرا درآورند.

کارشناس آموزش ابتدایی این روش را در مورد گروه های نظامی و شهرداران در کشورهای اروپایی بررسی و اظهار کرد: همانگونه که یک نظامی برای ترفیع درجه نیاز به فعالیت مستمر میدانی داشته و شهرداران کشورهای اروپایی باید دوره های عملی شهرسازی و مدیریت شهری را به مدت 2 سال در کشوری دیگر اجرا کنند باید این روش به سیستم آموزشی نیز منتقل شود.

وی با اشاره به دروسی نظیر آئین نگارش و نامه نگاری در مقاطع تحصیلی گذشته خاطرنشان کرد: تقاضا نویسی، مکاتبات اداری و اصول نگارش در گذشته تدریس می شد و فارغ التحصیلان آشنا به فنون آن بودند اما برخی از دانشجویان کنونی حتی از نوشت املای درست کلمات عاجز هستند.

مقایسه آموزش عالی در ایران با کشورهای پیشرفته

این دبیر و مدیر بازنشسته نظام آموزشی کشور فاصله تحصیل در خارج از کشور و داخل را بسیار فاحش توصیف کرد و گفت: در نظام آموزشی این کشورها بر اساس علاقه سنجی و مهارت های ذاتی، دانش آموزان به فراگیری علوم پرداخته و استعدادها به سرعت شکوفا می شوند.

شعبانی با بیان این مطلب که نام دانشگاه صادرکننده مدرک در اروپا مایه اعتماد و اتکا بازار کار به فارغ التحصیلان آن است، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال وقتی گفته می شود این فرد فارغ التحصیل مهندسی دانشگاه کینگستون است پس یقینا مهندس بوده و دارای مهارت‌های تئوری و عملی است.

وی اضافه کرد: اما در ایران تنها فارغ اتحصیلان برخی دانشگاه ها نظیر صنعتی شریف و چندین دانشگاه دیگر می‌توانند ادعا کنند که واقعا کاربلد و دانش آموخته هستند.

شعبانی در پایان خطاب به مسئولان و متولیان امر آموزش گفت: چرا نباید این مشکلات در رسانه های دیداری و شنیداری مطرح شود، پرداختن و هدایت درست نظام تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش یقینا باعث ترمیم زیرساخت های دیگر و ارتقای سطح فرهنگ جامعه خواهد شد که لزوم پیگیری و حل مشکلات این بخش باید ارجح بر دیگر امور باشد.

گزارش: نوید ساداتی خبرنگار ایسنا مازندران


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: