• یکشنبه ۲۵ شهریور ماه، ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۵
  • دسته بندی : اجتماعی
  • کد خبر : 976-11214-5
  • خبرنگار : 49012
  • منبع خبر : ----

کارشناس فضای مجازی:

ارتقا فنی نخستین گام برای توسعه پیام رسان های داخلی

کارشناس فضای مجازی گفت: برای توسعه پیام رسان های داخلی نخستین گام ارتقا فنی است،پس از این مرحله باید به دنبال افزایش اعتماد عمومی بود و خود را به روز نگه داشت.

 

حسین اعتصامی در گفت و گو با ایسنا مازندران، با اشاره به اینکه زمانی که یک پیام رسان یا شبکه اجتماعی در دنیا عرضه شده و  شروع به عضوگیری می کند، وارد فضای رقابتی می شود، اظهار کرد: اگر این پیام رسان یا شبکه اجتماعی بتواند در طول زمان و با توجه به تغییر فرآیندها به نیاز مخاطب خود پاسخ دهد مورد اقبال قرار می گیرد در غیر این صورت جذابیتی برای جامعه هدف نداشته و به زودی نادیده گرفته می شود.

وی با اشاره به دلایل اقبال عمومی مردم از تلگرام یادآور شد: این پیام رسان بسته به تغییرات شرایط آپشن های جدیدی برای رفع نیاز مخاطبان خود ارائه می کند و همین باعث ماندگاری این پیام رسان در فضای مجازی شده است.

این کارشناس فضای مجازی افزود: تب استفاده از تلگرام به دلیل به روز شدن مداوم مانند برخی بازی های کامپیوتری که به بازار آمده و مدتی فضا را درگیر خود می کرد و سپس محو می شد نبوده و هنوز نیز التهاب استفاده از این پیام رسان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه این روزها اینستاگرام نیز با بازنگری در شیوه خدمات دهی به صف رقیبان سرسخت تلگرام پیوسته است، تصریح کرد: تا یک سال پیش اینستاگرام بیش تر از 800 میلیون نفر عضو نداشت اما با بروزرسانی خدمات و ارائه تماس صوتی و ارسال فیلم های یک ساعته اکنون بالغ بر یک میلیارد نفر عضو دارد.

اعتصامی با بیان اینکه در کشور ما سیاست درستی برای استفاده از فضای مجازی وجود ندارد،یادآور شد: با توجیه این مطلب که پیام رسان های خارجی،اطلاعات مهم کاربران را از فضای مجازی به خارج از کشور منتقل می کنند به جای حل مساله،صورت مساله پاک شد و فیلترینگ در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود:اما همین امر برای کشورهای دیگر نیز رخ داد،چیزی که جالب توجه بوده شیوه برخورد با این مساله است.

این کارشناس فضای مجازی با اشاره به اینکه در اتحادیه اروپا قانون 100 صفحه ای حفاظت از داده های خصوصی تدوین شد،گفت:در این قانون مقرر شد اگر پیام رسانی، شبکه اجتماعی و یا سایتی در داخل اتحادیه اروپا مشغول خدمات دهی است باید در خصوص دسترسی به اطلاعات خصوصی کاربران شفاف سازی کند.

وی افزود: همچنین هر شبکه ای که اطلاعات مخاطبان را دریافت می کند، حق خروج این اطلاعات را از داخل اتحادیه اروپا ندارد.

اعتصامی با اشاره به اینکه  کشورهای توسعه یافته به جای برخورد منفعلانه به صورت انفعالی با این مساله برخورد می کنند،تصریح کرد: متاسفانه در کشور ما قانون مدونی برای سر و سامان دادن به فضای مجازی وجود ندارد.

این کارشناس فضای مجازی فیلترینگ را برای جذب اعضای پیام رسان های داخلی توجیه نادرستی دانست و یادآورشد:حتی مدیران پیام رسان های داخلی معتقدند برای رشد و توسعه نیاز به رقابت با پیام رسان های خارجی است،فیلترینگ نه تنها مخاطب را جذب نمی کند بلکه باعث عدم اعتماد به پیام رسان های داخلی خواهد شد.

وی افزود:چه بسا پس از فیلترینگ تلگرام نه مهاجرت معناداری از این پیام رسان توسط مخاطبان صورت گرفت و نه تعداد عضوهای قابل توجهی به پیام رسان های داخلی اضافه شد.

اعتصامی پیام رسان های داخلی را در فاصله زیاد با نقطه مطلوب دانست و اظهار کرد: اصل ساز و کار پیام رسان های بومی بر این است که به هر طریقی وابسته به دولت نباشد اما پیام رسان های داخلی کشور با قول های دولتی در پی کسب استفاده از تسهیلات بوده و به توسعه کار خود توجهی ندارند.

این کارشناس فضای مجازی با بیان اینکه برای ایجاد مخاطب اگر هدف حذف پیام رسان های خارجی و حمایت از گزینه های بومی است نباید کپی شده ای از تلگرام به نام تلگرام طلایی و هاتگرام را به بازار ارائه کنیم، افزود: اگر با این نگاه پیش برویم تنها سر جوان ایرانی با فکر و خلاقی که در پی ایجاد یک پیام رسان بومی است بی کلاه می ماند.

وی خاطرنشان کرد:برای توسعه پیام رسان های داخلی نخستین گام ارتقا فنی است،پس از این مرحله باید به دنبال افزایش اعتماد عمومی بود و خود را به روز نگه داشت.


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: