• پنجشنبه ۱۵ شهریور ماه، ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۰
  • دسته بندی : علمی و آموزشی
  • کد خبر : 976-1286-5
  • خبرنگار : 49012
  • منبع خبر : ----

افتتاح مجهزترین هنرستان فنی و تربیت بدنی سما در مازندران

اولین و مجهزترین هنرستان فنی و تربیت بدنی سما در آمل افتتاح شد.


به گزارش ایسنا مازندران، در این آیین فاضل لاریجانی رئیس دانشگاه آزاد واحد آیت الله آملی  اظهار کرد: تصمیم تاسیس هنرستان در محیط دانشگاه یک تصمیم به جایی بوده و فرصت مغتمی برای هنرجویان است تا از پتانسیل علمی دانشگاه بهره ببرند

وی با اشاره به این که هنرجویان می توانند مهارت های خود را با استفاده از پتانسیل دانشگاه ارتقا داده و جذب بازار کار شوند، تصریح کرد:تاسیس هنرستان در داخل دانشگاه فرصت بسیار بزرگی برای دانشگاه است زیرا هنرجویان این فرصت را به دانشگاه می دهند که ظرفیت کارآفرینی و خوداشتغالی داشته باشد که این خود رونق و پیشرفت ایجاد می کند.

فاضل لاریجانی با اشاره به آموزش های اشتغال محور یا شرکتی گفت: به طور کلی دو رویکرد را می توان دید اول اینکه هنرجویان و دانش آموزان را برای نیاز معین بازار تعلیم و تربیت داد تا بتوانند نیازها را برطرف کنند و رویکرد دوم در حوزه تعلیمات عمومی می توان با نگاه به حل مسئله، خوداشتغالی و کارآفرینی ایجاد کرد.

رئیس دانشگاه آزاد واحد آمل تصریح کرد: امروزه اشتغال یک چالش بزرگ جهانی است و طی بررسی ها تا ۲۵ سال آینده، حدود ۴۷ درصد اشتغال کاهش پیدا می کند.

وی با اشاره به این که با وجود نقشی که کامپیوترها اجرا می کنند پیش بینی می شود سطوح متوسط شغلی منسوخ و سطوح دیگری جایگزین شود،افزود: باید در طراحی نظام فنی و حرفه ای نگاهی به آینده داشته باشیم و ایده ها برحسب آینده نگری باشد.

فاضل لاریجانی با بیان اینکه رویکردها در آموزش فنی و حرفه ای تابع شکل و ابزار بازار کار است، خاطرنشان کرد: هدف ما گسترش هنرستان و در آینده تبدیل شدن به شهرک آموزشی است.

* ۳.۵ میلیون بیکار مطلق داریم/ توسعه کارآفرینی نگاه پیش روی هنرستان ها

در ادامه این افتتاحیه  اسفدیار نظری معاون متوسطه اداره کل آموزش و پرورش مازندران گفت: یکی از مهم ترین ماموریت های کلان آموزش و پرورش تقویت سرمایه اجتماعی و تربیت نیروی انسانی توانمند،آینده  محور،امید آفرین و دارای عقلانیت و تدبیر است.

وی با اشاره به این که نیروی انسانی باید به گونه ای تربیت شود که با خلق سازمان یادگیرنده،اخلاق و روابط انسانی، زمینه های خلاقیت، پژوهش و کارآفرینی را جهت تربیت دانش آموزان فراهم کند،یادآورشد: پنج چالش بزرگ که جمع گویی جمعیت دانش آموخته که هر ده سال اضافه می شود، اجرای سند تحول بنیادین، تغییر و یا ساختار سازمانی، بازنشسته شدن نیروهای مجرب پیش روی آموزش و پرورش قرار دارد.

نظری افزود: این چالش ها را باید با ظرفیت های برون سازمانی وزارت آموزش و پرورش که یکی از این ظرفیت ها سازمان سما و دانشگاه آزاد و فنی و حرفه ای است حل کرد.

نظری ادامه داد: به نقل از سازمان آمار کشور، 25.3 درصد جوانان سنین ۱۵ تا ۲۹ سال بیکار هستند که نسبت به سال های ۹۵ و ۹۶ تنها ۶ دهم درصد افزایش اشتغال داشتیم.

معاونت متوسطه مازندران با اشاره به اینکه بزرگ ترین هنرستان کشاورزی غرب مازندران را در آمل داریم، تصریح کرد: ۸۰ درصد فارغ التحصیلان در رشته های هنرستان و کاردانش یا کسب و کار شخصی ایجاد می کنند و یا در شهرک صنعتی و کارخانجات مختلف مشغول به کار خواهند شد.

نظری با بیان اینکه از ۳۴ میلیون جوان آماده به کار بالغ بر ۳.۵ میلیون بیکار مطلق داریم، گفت: باید از ظرفیت سازمان های بزرگ مانند دانشگاه آزاد و سما برای تولید اشتغال استفاده کرد.

وی تصریح کرد: برای ایجاد اشتغال نیاز به دو رویکرد مهم داریم، اول اصلاحات درون سیستمی که شامل اصلاحات آموزشی و ارائه آموزش های مهارتی است و دوم برون سیستمی که باعث رشد اقتصادی می شود.

نظری خاطرنشان کرد: بزرگترین مزیت مدارس فنی حرفه ای و کاردانش  این است که با پرداختن به ایده های جدید و استارت آپ ها به توسعه کارآفرینی می پردازند.

*نگاه وزارتخانه به آموزش های هنرستانی نیاز به بازار کار است

در ادامه این آیین حسینی مقدم مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه اگر بخواهیم اقتصاد مقاومتی را اجرایی کنیم نیاز به نیروی انسانی ماهر و کارآزموده داریم، گفت: هنرستان ها می توانند نیروی مورد نیاز جامعه را در صنعت،کشاورزی،خدمات و همه زمینه های موجود برطرف کنند.

وی افزود: تا پایان برنامه ششم باید سهم آموزش های هنرستانی و کاردانش را به ۵۰ درصد برسانیم.

وی با بیان اینکه نگاه وزارتخانه به آموزش های هنرستانی نیاز به بازار کار است، تصریح کرد:آموزش های ما در هنرستان ها و کاردانش باید به گونه ای باشد که نیازهای مشاغل جامعه را حل نماید.

حسینی مقدم تصریح کرد: سیاست آموزش و پروش اجرایی کردن راهکارهای سند تحول اقتصادی است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای با اشاره به اینکه چرخه آموزش، فروش و کسب و کار را در هنرستان ها اجرا می کنیم، گفت: باید اولویت ویژه ای  در هنرستان ها برای طرح آموزش همراه با تولید انجام گیرد، به این صورت که دانش آموز زمانی که آموزش می بیند بتواند محصول نیز تولید و به فروش برساند.



انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: