• دوشنبه ۴ تیر ماه، ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۱
  • دسته بندی : فرهنگی و هنری
  • کد خبر : 974-287-5
  • خبرنگار : 49021
  • منبع خبر : ----

در چهارمین نشست کمیته تخصصی توسعه رسانه اتاق فکرتوسعه مازندران مطرح شد

مخاطب شناسی، نیاز رسانه های مازندران

تغییر ذائقه مخاطبان به وسیله شبکه های اجتماعی و کمرنگ شدن حضور رسانه های مکتوب، روزنامه نگاران، می طلبد مدیران رسانه‌ها از نیازهای جامعه اطلاعات به روزتری داشته باشند و از مهارت های تازه برای روبرو شدن با این نیازها برخوردار شوند.

به گزارش ایسنا مازندران،واحد عبدالهیان در چهارمین نشست کمیته تخصصی توسعه رسانه که در جهاد دانشگاهی برگزار شد،  گفت : رسانه‌ها اگرچه در حوزه‌هایی دارای اندیشه و نظر متفاوت هستند اما در بسیاری از مسائل توسعه‌ای استان نظر همسو دارند و می توان از این ظرفیت برای توسعه استان بهره جست .

وی نفس در کنار هم بودن رسانه را نعمت بزرگی دانست و افزود: هر رسانه‌ای دارای شورای سیاست گذاری مختص به خود است و این کمیته در حقیقت در نقش همان شورای سیاست گذاری استانی عمل می‌کند.

رئیس کارگروه مدیریت دانش و توسعه رسانه ای اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران با بیان اینکه این کمیته بر آن است که موضوعات و مطالبات مردم استان را پیگیری کند، اظهار کرد: این کمیته بستری برای همه رسانه‌ها است و اصراری نیست که جلسه در جهاد دانشگاهی برگزار شود و این آمادگی وجود دارد که هر زمان هر یک از اعضای این کمیته خواستار میزبانی باشند طبق خواسته آنها اقدام شود .

وی با بیان اینکه هر رسانه حوزه نفوذ خودش را دارد و نباید بین رسانه‌ها تفکیک قائل شویم، افزود: پنج کمیته در کارگروه مدیریت دانش و توسعه رسانه‌ای شکل گرفته است و قرار است در تیرماه سالجاری اولین همایش تسهیل‌گران شهرستان‌های سراسر استان با حضور استاندار و فرمانداران برگزار شود .

رئیس جهاد دانشگاهی استان مازندران با تاکید بر ضرورت نقش رسانه در تسهیل گری توسعه گفت: در جمع تسهیل گران توسعه شهرستانها یک نفر فعال رسانه‌ای از همان شهرستان نیز حضور دارد.

عبدالهیان گفت: قبل از توسعه استان فرهنگ سازی لازم است و برای فرهنگ‌سازی نیز نیازمند ورود رسانه هستیم و انتظار می رود رسانه‌ها ضمن همراهی در تحقق این هدف مهم بتوانند با انتقال تجربیات، ارتقای رسانه‌ها را نیز رقم بزنند .

وی با بیان اینکه در این کمیته می‌خواهیم به گفتمان مشترکی برسیم، افزود: رسانه از لحاظ حرفه‌ای می‌تواند درباره تصمیمات کلان استانی گفت‌وگوها و گزارش‌هایی تهیه کند و به صورت حرفه ای با ارائه درست دیدگاه ها از استان حمایت کند .


در ادامه حمیدرضا پایدار، نماینده شبکه خبر در مازندران با بیان اینکه اغلب رسانه‌های استان را هر روز رصد می‌کند، گفت: رسانه‌ها دغدغه‌هایی دارند که تا به کنون برای حل آن راه به جایی نبرده‌ است .
وی با بیان اینکه در این کمیته باید رسانه‌هایی که دغدغه‌مند استان هستند، حضور یابند، افزود: اداره کل فرهنگ و ارشاد و خانه مطبوعات در پاسخ به بسیاری از مسائل خبرنگاران موفق نبودند .
نماینده شبکه خبر در مازندران با بیان اینکه رسانه‌ها دانشگاه هستند و مدیران رسانه استادان دانشگاه و مردم دانشجویان آن رسانه‌اند، تصریح کرد: مدیران رسانه باید با ظرافت عمل کنند و در برخی موارد  که نیاز است صرفا مدیران استانی را متوجه مسئله‌ای کنند و آن خبر را به بدنه جامعه رسوخ ندهند .
وی با بیان اینکه آموزش خبرنگاران در استان بسیار ضعیف است و برخی از رسانه‌ها خودشان را برتر می بینند، افزود : متاسفانه ضعف بسیاری از خبرنگاران در آموزش است و اگر قرار است رسانه توسعه یابد، باید بحث آموزش رسانه جدی گرفته و دانش‌ آنها بروز شود .

لزوم پرهیز کمیته تخصصی توسعه رسانه ای از عملکرد جناحی  

پایدار با تاکید بر اینکه باید رویکرد کمیته تخصصی توسعه رسانه استان در تعامل با رسانه شفاف و مشخص باشد، عنوان کرد: یکی از دلایل شکست ارگان‌هایی که می خواستند رسانه‌ها گردهم آورند جناحی عمل کردن بود که نباید این رویکرد در این کمیته دیده شود .
وی با انتقاد از جبهه گیری رسانه‌ها نسبت به یکدیگر، گفت: دفاع از حقوق ملت‌ و کشور و نظام و حکومت وظیفه و رسالت رسانه است و ادبیات رسانه باید ادبیات تقدیر و انتقاد باشد .
این فعال رسانه ای‌ عنوان کرد: باید برای رفع عقب ماندگی استان تلاش کنیم و نیروهایی که قرار است در قالب کمیته حضور یابند شناسایی و از همه ظرفیت‌ها و طیف‌ها بهره ببرید .
وی با تاکید بر اینکه باید از افراد با تجربه در این کمیته استفاده شود، افزود: یکی از مواردی که رسانه‌ها را آزار می‌دهد ورود افراد رسانه نما است و این کمیته باید مواظب باشد که به آن سمت کشیده نشود .
در ادامه عباس مهدوی روزنامه نگار فعال استان گفت: تشکیل کمیته تخصصی توسعه رسانه، اتفاق خیلی خوب و ارزشمند است و باید مسیر این کمیته روشن شود که با چه هدفی فعالیت خواهد کرد .

برگزاری کارگاه آموزشی راه‌کاری در ارتقای دانش رسانه‌ها

وی افزود: معتقدم این کمیته نباید وارد موضوع  خود رسانه شود مگر در حد برگزاری کارگاه آموزشی برای ارتقای رسانه ها و بهتر است بیشتر همت خود را به سمت سوی دغدغه‌های استان ببرد تا بتواند به مسائل توسعه استان بپردازد .

این فعال رسانه‌ای استان اظهار کرد: کارکرد دوم این کمیته سوژه یابی است تا بتواند به نیازهای استان پاسخ دهد و پرواضح است فعالیت این کمیته در درازمدت نیازمند انگیزه است که این مهم با تقدیر از آثار برتر می تواند تامین کند .
مهدوی یکی از علل عقب ماندگی رسانه را دولتی و حاکمیتی بودن دانست و عنوان کرد: نبود رسانه خصوصی و مستقل  یکی از عوامل عقب ماندگی رسانه‌ها و کشور است .
وی خریداری محصول رسانه‌ها را یکی از راهکار این کمیته دانست و افزود: اکنون درج خبر در روزنامه معنی ندارد و اگر این کمیته بخواهد وارد مسائل رسانه شود نمی تواند موفق باشد .

در ادامه محسن هدایتی، گفت: در این نشست ما به مدیران رسانه سرو کار داریم که بتوانند سیاستگذاری کنند و در این کمیته اعضا مهمترین مباحثی که منجر به توسعه استان می‌شود را برجسته خواهند کرد .
عضو خانه مطبوعات مازندران با بیان اینکه برخی از مسئولان رسانه دغدغه توسعه ندارند، افزود : حضور این افراد نیز در کمیته می‌تواند مسیر فکری آنها را جهت دهی کند .


ضرورت صدور کارت صلاحیت خبرنگاری

در ادامه حسین احمدی از روزنامه قدس با انتقاد از اینکه هیچ فرایندی برای معرفی و انتخاب صلاحیت خبرنگاران در این صنف تعریف نشده است، اظهار کرد: باید کارت صلاحیت برای رسانه ها از سوی دستگاه مربوطه صادر تا در جلسات مهم استان هر خبرنگاری نتواند حضور یابد .

وی با تقدیر از راه‌اندازی کمیته تخصصی توسعه رسانه استان افزود : امیدواریم این کمیته بتواند رسانه های استان را برای پرداختن به مسائل توسعه‌ای استان بسیج کند.

در ادامه رقیه عالی مدیر مسئول کرانه شمال گفت: ما باید مدیران رسانه‌ای که دغدغه دارند را وارد این کمیته نماییم و مطمئنا انتخاب یک تیم قوی می تواند دیگران را هم همراه کند .
وی افزود: باید در حوزه آموزش خبرنگاران هم ورود جدی داشت تا بتواند تاثیرگذاری تعیین کننده‌ای در توسعه استان داشته باشد.

مدیر مسئول روزنامه کرانه شمال اظهار کرد: اگر رسانه توسعه یافته داشته باشیم به توسعه استان خواهیم رسید .
در ادامه زهرا اسلامی گفت: معتقدم یکی از مهم ترین وظایفی که این کارگروه می‌تواند به عهده بگیرد برگزاری دوره و یا کارگاه‌های آموزشی درباره شناسایی نیاز مخاطبان جامعه امروز ایران و مازندران است .


مخاطب شناسی، نیاز رسانه های استان  

وی افزود: با توجه به تغییر ذائقه مخاطبان و کمرنگ شدن حضور رسانه های مکتوب، روزنامه نگاران و مدیران رسانه‌ها باید از نیازهای جامعه اطلاعات به روزتری داشته باشند و از مهارت های تازه برای روبرو شدن با این نیازها برخوردار شوند .
این فعال رسانه‌ای گفت: یکی از مشکلات جامعه رسانه‌ای استان، پایین بودن سواد رسانه‌ای فعالان این حوزه است که به تبع موجب تولید محتوی غیرحرفه‌ای و غیرمرتبط با نیازهای مخاطبین می شود .
اسلامی اظهار کرد: تولید گزارش‌های دنباله‌دار و رها نکردن موضوعات مبتلا‌به استان توسط روزنامه نگاران و به شیوه‌ای حرفه‌ای باید در دستور کار قرار بگیرد .
وی افزود: در سالهای اخیر روزنامه‌های ما سطحی شدند و سواد رسانه های مردم و روزنامه نگاران عمق ندارد و باید در این خصوص چاره اندیشی شود؛رسانه‌های مازندران در دیدگاه مردم نمره خوبی ندارند .

در ادامه فاطمه امیری فر از روزنامه عصر اقتصاد گفت: متاسفانه اغلب روزنامه‌های  استان با مشکلات ویرایشی به چاپ می‌رسند و اغلب مدیران، رسانه‌های استان را باج خواه می شناسند و شاید رسانه‌ها در نگاه دیگران نتوانند نمره خوبی اخذ کنند .
وی ادامه داد: بیشتر رسانه ما برای جلب مخاطب از ستون درج حوادث بهره می برند و کمتر به تحلیل چالش های اجتماعی و اطلاع رسانی جهت پیشگیری آن اقدام می کنند .
امیری فر عنوان کرد: استان مازندران در بسیاری از بیماری ها در صدر است و رسانه ها کمتر به اصلاح وضعیت تغذیه و سبک زندگی مردم در حوزه پیشگیری از بیماری‌ها پرداخته اند .


عدم برخورداری از  پشتوانه علمی و محتوایی در رسانه‌های مازندران

حسن شیرزاد فعال رسانه‌ای با بیان اینکه باید خروجی این نشست‌ها رسانه ای شود، گفت: باید تلاش کنیم تا دبیرخانه این کمیته راه‌اندازی و نظرات رسانه‌ها در آن پالایش شود .
وی افزود: در نشریه‌های کشورهای دنیا صدها تن هیئت علمی  نوشته‌های خودشان را در آن نشریه منتشر کرده و نشریه از پشتوانه علمی و محتوایی بالایی برخوردار است .

|

پرهیز رسانه ها از ورود به چالش فساد اداری

امیر حسین طاهریان سردبیر روزنامه باران شمال گفت: برخی رسانه‌ها می‌خواهند پاشنه آشیل مدیران باشند که متاسفانه این روش ضمن اینکه سبب اشاعه فساد می شود در استان نوعی بدعت شده است .
وی با تاکید بر اینکه باید رسانه به سمت سوی شفاف‌سازی برود، افزود: رسانه‌ها اغلب به بیان چالش‌های اجتماعی می پردازند و از ورود به مسائل مربوط به فساد اداری پرهیز می‌کنند .

در ادامه علی پاداشی سردبیر ایکنا مازندران گفت: هدف از  تشکیل این کمیته کمک به توسعه استان است .
وی با بیان اینکه این کمیته قبل از تشکیل اتاق فکر، دغدغه جهاد دانشگاهی بود، افزود: قبل از ابلاغ استاندار و پذیرش مسئولیت کارگروه مدیریت دانش و توسعه رسانه ای استان، جهاد دانشگاهی به جهت سابقه رسانه‌ای و برآوردی که از رسانه‌های استان داشت بر تشکیل کارگروهی جهت هم اندیشی اصحاب رسانه مصر بوده است .

پاداشی تصریح کرد: ابلاغ استاندار به رئیس جهاد دانشگاهی به عنوان رئیس کارگروه دانش و توسعه رسانه‌ای استان در حین تشکیل کمیته توسعه رسانه‌ای بوده و نباید اینگونه تصور کرد که این کمیته به دستور استاندار شکل گرفته باشد بلکه واقعیت آن است که شخصی پرچمی را بلند کرده و از همه دلسوزان استان برای این رسالت خطیر مدد خواسته است .
وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی فقط علم این کمیته را برافراشته و این کمیته متعلق به رسانه های استان است، افزود: رسانه‌های مازندران این فرصت را غنیمت بشمارند و برای ایفای نقش و یافتن جایگاه حقیقی خود از این بستر نهایت بهره را ببرند



انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: