• جمعه ۲۸ اردیبهشت ماه، ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰
  • دسته بندی : اقتصادی
  • کد خبر : 972-2484-5
  • خبرنگار : 49011
  • منبع خبر : ----

ایسنا از مشکلات پیش روی تولیدکنندگان صنعت پوشاک در مازندران گزارش می دهد؛

کلیشه‌ای به نام حمایت از پوشاک داخلی!

عدم حمایت و توجه به صنعت پوشاک از کلیدواژه تبدیل به کلیشه شده و مسئولان خود نیز بر این باورند که از صنعت پوشاک حمایت نمی کنند.

صنعت پوشاک یکی از صنایع تاثیرگذار در اقتصاد کشورها است. بازار 23 هزار میلیارد تومانی پوشاک ایران بسیاری از تولیدکنندگان داخلی و سرمایه گذاران خارجی را بر آن داشته تا دستی بر این بازار پر سود و پرمنفعت داشته باشد.

بر اساس اعلام مراکز دولتی بیش از 70 درصد نیاز پوشاک کشور در داخل تامین می شود اما نکته جالب این است که 70 درصد بازار پوشاک ایران را نشان های خارجی به خود اختصاص داده اند. متاسفانه واردات و قاچاق 15 هزار میلیارد تومانی پوشاک به کشور موجب شده تا تولیدکنندگان داخلی همیشه در بازار مصرف با مشکل مواجه شوند و مجبور باشند که کالای کیفی خود را با برچسب نشان خارجی به بازار ارائه دهند.

مازندران که روزگاری  قطب های بزرگ صنعت نساجی کشور بوده است امروز به جایی رسیده که از نام بزرگ نساجی فقط یک تیم فوتبال با سابقه باقی مانده و مردم، نام شهر نساجی مازندران را شهر خسته گذاشته اند!

واردات 16 متری پارچه به ازای مصرف سالانه هر ایرانی که 14 متر است یقینا بر بازار تولید داخل تاثیر مخرب گذاشته و این صنعت را به نابودی می کشاند.

عدم حمایت و توجه به صنعت پوشاک از کلیدواژه تبدیل به کلیشه شده و مسئولان خود نیز بر این باورند که از صنعت پوشاک حمایت نمی کنند.

چند تن از فعالان عرصه پوشاک استان مطالب مهمی در این زمینه بیان کرده اند که از زوایای پنهان مشکلات پیش روی صنعت پوشاک استان پرده برمی دارد.

* قاچاق مهم ترین معضل پیش روی صنعت پوشاک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران با بیان اینکه نساجی در تاریخ 40 ساله پس از انقلاب جزو صنایع مادر استان بوده است، اظهار کرد: نساجی مازندران که روزگاری موجب اشتغال بیش از 2 هزار بود امروز محوکم به فنا و تبدیل به زمین های خالی شده است.

عبدالله مهاجر در ادامه به تاثیر نشان های خارجی در بازار اشاره کرد و گفت: نشان های خارجی پوشاک به حدی در بازار تاثیرگذار بوده اند که تولیدکنندگان داخلی را مجبور کرده به کالای خود برچسب نشان های خارجی زده و در  بازار عرضه کنند.

وی قاچاق را مهم ترین معضل پیش روی صنعت پوشاک داخلی برشمرد و اظهار کرد: تولید کننده پوشاک باید قیمت تمام شده را کاهش و کیفیت را افزایش دهد تا بتواند با نمونه خارجی رقابت کند.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه تولید کنندگان داخلی پوشاک تمرکز زیادی در تولید محصول کیفی دارند، اظهار کرد: نمی توان تولید داخلی را بدون ضعف دانست اما قطعا می توان گفت تولید کنندگان داخلی پوشاک، محصولی تولید می کنند که قابل رقابت با نمونه های خارجی است.

وی خواستار توجه بیشتر مردم به پوشاک تولید داخل شد و تصریح کرد: بدون کمک و حمایت مردم و مسئولان ارتقا صنعت پوشاک یقینا رقم نخواهد خورد.

مهاجر تولیدکننده داخلی پوشاک را مجبور به کاهش سود برای همراه کردن مردم دانست و تصریح کرد: کاهش سود به معنی کاهش نقدینگی است که مشکلی بر مشکلات تولید کننده می افزاید.

* تولید کننده باید در بازار، ذائقه ایجاد کند

سیدرضا عمادی از تولیدکنندگان نمونه پوشاک در مازندران با بیان اینکه قاعده کشش در بازار، تولید کننده را مجاب به تولید بر محوریت ذائقه مردم می کند، گفت: ذائقه مردم تعیین کننده فروش یک محصول به خصوص بازار پوشاک است، تولید کننده باید در بازار کشش و ذائقه ایجاد کند.

وی واردات و قاچاق را بزرگترین آسیب صنعت پوشاک داخلی برشمرد و اظهار کرد: گام اول در حمایت از کالای ایرانی فرهنگ سازی و اعتماد سازی در بین مردم و مسولان است.

عضو مجمع کارآفرینان کشور با اشاره به رقبای ترک پوشاک ایرانی، بیان کرد: زمانیکه در ایران صنعت مساجی مشغول به فعالیت بود، ترکیه دارای کارگاه های کوچک نساجی بود، اما دولت این کشور با حمایت از کارگاه ها خرد و تولید نشان های جهانی، توانست کالای خود را وارد بازار مصرف کشورهای منطقه به خصوص ایران کند.

وی یکی از راهکارهای ارتقای کیفی پوشاک تولید داخل را ارتباط تولید کنندگان با نشان های کیفی جهانی برشمرد و بیان کرد: باید در چرخه تولید صنعت نساجی و پوشاک بازنگری صورت گیرد و در بین تولیدکننده خرد و کلان انگیزه ایجاد شود.

عمادی مواد اولیه را مهم ترین بخش صنعت پوشاک معرفی کرد که نیازمند حمایت های دولت است و بیان کرد: در صنعت پوشاک، قیمت تمام شده با قیمت مواد اولیه ارتباط تنگانگ و مسقیمی دارد که تنظیم قیمت آن نیاز به تصحیح مدیریت کلان دارد.

* نقش مهم مردم و دولت در حمایت از صنعت پوشاک

با توجه به موارد بیان شده می توان دریافت که مدیریت واردات و مبارزه با قاچاق در عرصه نساجی و پوشاک نیازمند عزم جدی دولت و مردم استتا هر کدام با ایفای درست نقش خویش در بهبهود وضعیت این صعت مهمم تاثیرگذار باشند. مردم با عدم خرید پوشاک خارجی و مبارزه جدی دولت با قاچاق می تواند بیشترین کمک را به بهبود و احیای واحدهای تولیدی صنعت پوشاک کند.

گزارش از عاطفه فلاح


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: