• یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ماه، ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۹
  • دسته بندی : اجتماعی
  • کد خبر : 972-4714-5
  • خبرنگار : 49012
  • منبع خبر : ----

برگزاری نخستین نشست کارگروه تخصصی مدیریت دانش و توسعه رسانه ای اتاق فکر مازندران

نخستین نشست کارگروه تخصصی مدیریت دانش و توسعه رسانه ای اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران در سازمان جهاد دانشگاهی این استان برگزار شد.

به گزارش ایسنا مازندران، این نشست با حضور واحد عبدالهیان رئیس کارگروه تخصصی مدیریت دانش و توسعه رسانه ای اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران، حسن هدایتی شیرسوار رئیس مرکز علمی کاربردی بابل، محمد کاظم حمزه پور مدرس دانشگاه و فعال بخش خصوصی، هما رضایی قلعه رئیس اداره آموزش و پژوهش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران، سیده زینب تقوی و محسن غلامی اعضای هیئت علمی جهاد دانشگاهی، امیرحسین آزادنیا عضو هیئت علمی و رئیس دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه آزاد آیت الله آملی، علی فلاح عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد گرگان، جواد رضائیان عضو هیئت علمی و معاون آموزشی دانشگاه علوم و فنون مازندران، مسعود فرجاد فعال اجتماعی وکارشناس برنامه ریزی و سیداحمد حسینی سردبیر خبرگزاری ایسنا مازندران برگزار شد .

 

*راه اندازی کمیته های پنج گانه کارگروه مدیریت دانش و توسعه رسانه ای

واحد عبدالهیان رئیس کارگروه تخصصی مدیریت دانش و توسعه رسانه ای اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران در این نشست با اشاره به راه‌اندازی اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران و تشکیل 15 کارگروه تخصصی در راستای آن، اظهار کرد: تمایزی که در تشکیل این اتاق فکر با موارد مشابه قبلی وجود دارد این است که در اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران به مراکز علمی و آموزشی اعتماد شده است .

وی با بیان این که در گذشته اگر از افراد علمی و مراکز آموزشی استفاده می شد به صورت موردی و انفرادی بوده است، تصریح کرد: در این دوره اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران با محوریت دانشگاه ها و مراکز علمی ایجاد شده است .

رئیس جهاد دانشگاهی استان مازندران با بیان فلسفه شکل گیری کارگروه مدیریت دانش و توسعه رسانه ای، گفت: شرط موفقیت هر برنامه لحاظ کردن مخاطبان به عنوان بخشی از راه حل است و در حوزه توسعه استان بدلیل اینکه همه مردم مخاطب توسعه هستند، پس باید به عنوان بخشی از راه حل به حساب آیند که در این خصوص رسانه ها می توانند با انتقال متقابل نظرات مردم و نخبگان  به مدیران، همگان را در فرآیند توسعه درگیر کنند.

عبدالهیان با بیان اهمیت توجه به مدیریت دانش، در پاسخ به دغدغه اعضای کارگروه مبنی بر توجه به ضمانت اجرائی پیاده سازی مصوبات کارگروه، تصریح کرد: با توجه به اینکه کاربست مدیریت دانش لاجرم است و طبیعتا مورد استفاده هر مدیری جهت تصمیم گیری صحیح تر، قرار خواهد گرفت، ضرورتی به اعمال فشار بیرونی جهت پذیرش و کاربست مدیریت دانش نیست .

رئیس کارگروه تخصصی مدیریت دانش و توسعه رسانه ای اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران با اشاره به اینکه اعضای کارگروه مدیریت دانش و توسعه رسانه ای این اتاق فکر، در حوزه های خود سرآمد هستند، ولی به صرف تخصص انتخاب نشده اند بلکه مؤمن بودن به مسئولیت اجتماعی موجب این انتخاب شده است، خاطرنشان کرد: پس از مدت‌ها اتاق فکر به دانشگاهیان سپرده شد و این مراکز نیز موظف هستند که به این اعتماد پاسخ مناسبی دهند .

عبدالهیان با بیان این که کارگروه مدیریت دانش و توسعه رسانه ای اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران وظیفه رصد مدیریت دانش و ایجاد هماهنگی بین سایر کارگروه ها را به عهده دارد، اظهار کرد: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته و هدف نهایی ترسیم شده، 5 کمیته در ذیل این کارگروه شکل گرفته است .  

وی گفت: کمیته رسانه، تدوین سند توسعه، تسهیلگران شهرستانی، مستندسازی و کمیته نخبگان وسرآمدان مازندرانی غیرمقیم  از 5 کمیته زیرمجموعه کارگروه تخصصی مدیریت دانش و توسعه رسانه ای هستند .

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه در بخش رسانه متاسفانه وضعیت این حوزه همگام با فرآیند توسعه مازندران نیست، افزود: ظرفیت های مناسبی در رسانه های مازندران وجود دارد اما در راستای یکدیگر حرکت نمی کنند .

عبدالهیان با بیان اینکه کارگروه مدیریت دانش و توسعه رسانه ای باید هماهنگی های بین کارگروه های مختلف اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران را ایجاد کند، افزود: یکی از وظایف مهم این کارگروه راه اندازی سازمان های توسعه در قالب تسهیلگران توسعه شهرستانی است به طوری که افرادی که به فکر توسعه شهرستان خود هستند با حضور در این کمیته ها ایفای نقش داشته باشند .

وی با اشاره به اینکه کمیته مستندسازی مباحث مربوط به وضعیت کنونی و اینکه در آینده به چه دستاوردی خواهیم رسید را ثبت خواهد کرد، گفت: این امر از طریق خبرگزاری ایسنا، مرکز افکارسنجی ایسپا و همچنین مستندسازی مواردی که در این کارگروه شکل می گیرد اتفاق می افتد .

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی با تاکید بر اینکه به دنبال تشکیل کمیته نخبگان وسرآمدان غیرمقیم هستیم، اظهار کرد: استفاده از سرآمدان و نخبگانی که در این استان حضور ندارند برای توسعه مازندران ضروری است .

عبدالهیان با اشاره به اینکه فعالان مازندران در سایر نقاط کشور باید شناسایی و ساماندهی شوند تا از توان آنها برای توسعه استان بهره بگیریم، گفت: تعداد مازندرانی ها در گروه‌هایی که به منظور توسعه در کشور و تهران تشکیل شده اند فراوان است و باید از ظرفیت بالقوه آنها استفاده کرد .

وی در پایان با بیان اینکه کمیته تدوین سند توسعه یکی دیگر از مواردی است که باید به آن توجه ویژه ای شود، افزود: انتظار نهایی این کارگروه، تدوین سند توسعه است که با اصلاح و روزآمد کردن سند موجود محقق شود و  یا با تعریف پروژه های کاری، بسته های چاره اندیشی برای حل مسائل مبتلابه استان ارائه شود.

*ذات جهاد دانشگاهی کارآفرینی است

حسن هدایتی شیرسوار رئیس مرکز علمی کاربردی بابل نیز در این نشست با اشاره به اینکه ذات جهاد دانشگاهی کارآفرینی است که همواره نقش خود را به خوبی اجرا می کند، گفت: تقلیل گری یکی از مشکلاتی است که در مازندران با آن رو به رو هستیم به این معنی که در هر زمینه ای در پائین ترین سطح ممکن فعالیت ها به پیش می رود .

وی با بیان اینکه تا جامعه را نشناسیم وظایف اجتماعی خود را به خوبی نمی توانیم اجرا کنیم، تصریح کرد: برای هیچ موضوعی، تعریفی وجود ندارد در حالی که اساس مدنیت در عصر امروز «تعریف» است .

رئیس مرکز علمی کاربردی بابل با اشاره به این که تا چیزی تعریف نشود به دانش خوبی دست پیدا نمی کنیم، خاطرنشان کرد: اگر برای رسیدن به یک هدف مشخص باز هم روش های سنتی را پیاده کنیم نام کارگروه مدیریت دانش را باید از خود برداریم .  

هدایتی با بیان این که مدیریت دانش در این کارگروه نیز باید صورت گیرد، گفت: به طور قطع باید سند توسعه مازندران بر اساس مدیریت دانش باشد .

وی با تاکید بر اینکه رسانه‌ها به ویژه خبرگزاری ایسنا می تواند به عنوان یک اهرم توسعه رسانه ای در جمع آوری اطلاعات کمک کار باشد، افزود: بسیاری از گزارش عملکردهای مسئولان اشتباه است و رسانه ها باید هوشیارانه اطلاعات درست را به مردم و مسئولان ارائه دهند تا بر اساس آن برنامه ریزی صورت گیرد .

*امروزه بدنه جامعه علمی نیست

محمد کاظم حمزه پور مدرس دانشگاه نیز در این نشست با اشاره به اینکه به کسانی که در مباحث علمی حضور دارند کمتر توجه شده است، گفت: یکی از راهکارهای موفقیت که در سرعت حرکت این کارگروه نیز می تواند موثر باشد این است که باید دید در کدام مراکز و مناطق مدیریت دانش به کار گرفته و اجرا شده است .

وی با بیان اینکه در بسیاری از مناطق و مراکز مدیریت دانش به صورت عملیاتی اجرا نشده است، تصریح کرد: استفاده یا عدم استفاده از مدیریت دانش خوبی و بدی به همراه خود دارد به گونه ای که هر اتفاقی بدون مدیریت دانش صورت گیرد یک حرکت بکر و اساسی تلقی می شود و بخش نامناسب آن نیز این است که باز هم مشخص می شود به مدیریت دانش توجهی نکرده ایم .

این مدرس دانشگاه با انتقاد از عملکرد برخی مسئولان، خاطرنشان کرد: متاسفانه امروزه بدنه جامعه علمی نیست و بسیاری از مردم آن را قبول ندارند .

حمزه پور با اشاره به اینکه علم و دانش وجود دارد اما این داده‌ها در جای مشخصی ثبت نشده است، تصریح کرد: برای ثبت این علم و دانش باید کار را آغاز کرد و فرهنگ ثبت دانش را به وجود آورد .

*تنظیم سند توسعه راهبردی کار بسیار دشواری است

هما رضایی قلعه رئیس اداره آموزش و پژوهش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران نیز در ادامه با اشاره به اینکه توسعه استان مازندران اصلی ترین دغدغه این کارگروه‌ها است، گفت: تنظیم سند توسعه راهبردی کار بسیار دشواری است .

وی با بیان این که برخی از دستگاه‌ها و مراکز برای تدوین سند توسعه هزینه های زیادی می کنند اما به نتیجه نمی رسند، تصریح کرد: باید نحوه فعالیت کمیته های کارگروه مدیریت دانش و توسعه رسانه ای نیز مشخص شود تا فعالیت ها را آغاز کنیم .

*  وظیفه کارگروه تخصصی مدیریت دانش و توسعه رسانه ای رصد فعالیت کارگروه های دیگر است

زینب تقوی عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی مازندران نیز در این نشست، اظهار کرد: هدف اصلی تشکیل این کارگروه ‌ها این است که به توسعه و تعالی استان مازندران کمک کند و در این میان سخت ترین کارگروه به جهاد دانشگاهی سپرده شد .

وی با بیان این که اهداف کمیته های تعریف شده بسیار دارای اهمیت و در نگاه نخست دشوار به نظر می رسد، تصریح کرد: این کارگروه وظیفه رصد فعالیت کارگروه های دیگر را هم بر عهده دارد که چقدر به توسعه و تعالی این استان کمک می کند .  

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی مازندران گفت: امیدواریم با توجه به کمیته های تعریف شده بتوانیم به تدوین سند توسعه استان مازندران برسیم و در این مسیر به کمک تمامی دوستان نیازمندیم .

*تعریف از توسعه باید مشخص شود

محسن غلامی عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی مازندران نیز با اشاره به اینکه توسعه باید تعریف شود و باید دید چه می خواهیم، اظهار کرد: توسعه به این معنی نیست که چند مشکل مشخص شود و با راهکار آن را به هدف برسانیم بلکه باید در ابتدا هدف را مشخص کنیم که چه تعریفی از توسعه داریم .

وی با بیان اینکه باید مصداق دقیق توسعه مشخص شود، تصریح کرد: بررسی تمامی زوایای توسعه برای رسیدن به نتیجه مطلوب بسیار مهم است و مدیریت دانش زمانی صورت می گیرد که هدف‌مان مشخص باشد .

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی مازندران با اشاره به اینکه باید دقیقا مشخص شود که برای چه کارهایی می خواهیم اطلاعات جمع‌آوری کنیم، خاطرنشان کرد: جهاد در میان تمام کارگروه های علمی واسطه شده تا به هدف مطلوب رسیده دست بیابیم .

*دانش در مازندران به صورت جزیره ای وجود دارد

امیرحسین آزادنیا عضو هیئت علمی و رئیس دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه آزاد آیت الله آملی نیز با اشاره به اینکه دانش در مازندران به صورت جزیره ای وجود دارد، گفت:  متاسفانه این دانش ها نیز هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند و برای رفع این مشکل باید به فکر ایجاد شبکه و پایگاه ارتباطی بود .

وی با بیان اینکه این شبکه و پایگاه ارتباطی راهی است برای طرح مسائل مختلف از صنایع گرفته تا اجرای مدیریت دانش ، تصریح کرد: امیدوارم در این کارگروه بتوانیم به هدف مدنظر برسیم .

آزادنیا با اشاره به اینکه نکته مهم این است که چه اهدافی داریم و برنامه های ما برای رسیدن به آن اهداف چیست، خاطرنشان کرد: یکی از موارد مهمی که باید به آن توجه جدی شود این است که باید در سامانه ای دانش جمع آوری شده ثبت شود .

رئیس دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه آزاد آیت الله آملی با بیان اینکه تدوین سند توسعه استان باید در راستای سند 1404 و در راستای توسعه پایدار باشد، گفت: باید وضع موجود در ابتدا سنجیده شود تا بر اساس آن چشم اندازی برای آینده ترسیم شود .

*برخورد شعاری با علم مهم ترین علت وضعیت نامناسب اجتماعی

علی فلاح عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد گرگان نیز در این نشست با اشاره به اینکه آسیب ها در ابتدا دغدغه، سپس مشکل، سپس بحران و در نهایت به فاجعه تبدیل می‌شود، گفت: در شرایط کنونی در وضعیت نامناسب اجتماعی قرار داریم و مهم‌ترین دلیل آن نیز برخورد شعاری با علم و و انجام اقدامات کاملا غیرعالمانه است .

وی با بیان اینکه سیاست بر تمام عرصه ها  به نحو پررنگی سیطره یافته است، اظهار کرد: اقدام استاندار مازندران که دانشگاهیان را وارد کار کرد آغازی عالمانه بود .  

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد گرگان با اشاره به اینکه مجموعه آسیب های موجود در کشور یک نگرانی جدی را به وجود می آورد، تصریح کرد: این کارگروه ها موجب شده تا نخبگان فراتر از این دستورات اداری کنار هم قرار بگیرند .

فلاح با بیان اینکه این کارگروه به عنوان حلقه اتصال مابقی کارگروه ها محسوب می شود، گفت: برای موفقیت فعالیت های این کارگروه نیاز است تاهدف، مکان و زمان ثابت و ضمانت اجرایی وجود داشته باشد .

وی با بیان اینکه در ابتدا باید توسعه فهم با مطالعه و تحقیق و سپس گفت و گو ایجاد شود، اظهار کرد: پس از توسعه فهم، در تصمیم گیری های خود تمرکز بالایی خواهیم داشت .

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه ضمانت اجرایی تصمیم های گرفته شده در کارگروه ها باید به وسیله دستگاه های اجرایی مشخص شود، گفت: باید برنامه‌های بلندمدت و کوتاه مدت خود را مشخص کرده و در این زمینه کتاب‌های نوشته شده را رصد کنیم .

وی خواستار ارتباط بیشتر اعضای کارگروه مدیریت دانش و توسعه رسانه ای مازندران با مسئولان شهرستانی و استانی شد و اظهار کرد: باید به این نکته توجه کرد که در تمامی ادارات برای تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها باید تحول فهم اتفاق بیفتد .

*لزوم مشخص شدن  نقشه راه کارگروه مدیریت دانش و توسعه رسانه ای

جواد رضائیان عضو هیئت علمی و معاون آموزشی دانشگاه علوم و فنون مازندران نیز با اشاره به اینکه باید دید رسالت کارگروه چیست، تصریح کرد: باید نقشه راه کارگروه مدیریت دانش و توسعه رسانه ای مشخص شود .

وی با بیان اینکه این کارگروه تنها به دنبال برنامه ریری استراتژیک است یا قدرت اجرایی خواهد داشت، خاطرنشان کرد: باید مشخص شود کارکرد مدیریت دانش در اقدامات سایر کارگروه ها لحاظ شود و به دنبال هماهنگی میان دیگر اجزا بود .

*ضرورت مدیریت دانش های موجود برای بهره برداری مردم از آن دانش ها

مسعود فرجاد فعال اجتماعی و کارشناس مدیریت و برنامه ریزی با اشاره به اینکه در جامعه باید نسبت به برخی از آسیب هایی که دیده می شود حساس شد، اظهار کرد: افزایش کلانتری، بیمارستان و دادگستری نشان از آسیب جدی آن جامعه دارد .

وی تصریح کرد: جامعه ای که حرمت بزرگان خود را نگه ندارند و مردم آن نسبت به اتفاق های محیط خود بی تفاوت باشند آن جامعه به سوی نابودی حرکت می کند .

این فعال اجتماعی افزود: رابطه کارگروه مدیریت دانش و توسعه رسانه ای باید با سایر کارگروه ها به صورت مستقیم باشد، چرا که اگر سایر کارگروه ها فعال نباشند ما نیز غیرفعال خواهیم شد .

وی با تاکید بر اینکه باید دانش های موجود را مدیریت کنیم تا مردم از آن استفاده کنند، خاطرنشان کرد: اسناد توسعه استان در سازمان مدیریت برنامه ریزی وجود دارد که می توان از آن نیز بهره گرفت .  

فرجاد تاکید کرد: می توان در جلسات شورای اداری شهرستان ها که به عنوان بازوی مدیریتی استان مازندران محسوب شود حضور یابیم .

وی افزود: اگر تمام اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران یک سوال درست را در بین مردم برده و از آن ها بخواهد راهکار رفع آن موضوع را به مسئولان ارائه دهند در واقع یک گام رو به جلو برداشته است .

* توسعه مازندران به وسیله تفکر اساتید دانشگاه اتفاق می افتد

سیداحمد حسینی سردبیر خبرگزاری ایسنا مازندران نیز در این نشست با اشاره به اینکه یکی از مشکلاتی که امروز در راستای توسعه مازندران وجود دارد، مباحث مربوط به رسانه است، اظهار کرد: به دلیل آنکه مباحث رسانه ای بیشتر با مردم در ارتباط است و در جامعه بیش از هر چیز دیگری لمس می شود، از اهمیت بالایی برخوردار است .

وی با بیان اینکه برخی از منفعت‌های متقابل، سهم‌خواهی‌ها و تقابل رسانه‌ها با یکدیگر، موجب می شود رسانه‌ها در مازندران در راستای توسعه این استان قلم نزنند، تصریح کرد: خبرگزاری ایسنا متعلق به دانشجویان و رسالت آن حضور در دانشگاه‌ها است و در همین راستا فعالیت‌های خود را در این بخش آغاز کردیم .

سردبیر خبرگزاری ایسنا مازندران با اشاره به اینکه توسعه مازندران به وسیله تفکر اساتید دانشگاه و اجرایی کردن آن از سوی مدیران این استان اتفاق می افتد، خاطرنشان کرد: ایسنا فعالیت دانشگاهی و حضور در میان دانشجویان را از زمان شکل گیری اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران آغاز کرده و به تدریج آن را گسترده خواهد کرد .

حسینی با بیان اینکه در بخش توسعه رسانه ای این کارگروه، با استفاده از مشکلاتی که از سایر کارگروه ها احصا می شود، آن را به سوژه تبدیل کرده و جریان سازی لازم صورت خواهد پذیرفت، گفت: به دنبال آن هستیم تا با تشکیل کمیته رسانه، خبرگزاری های دیگر استان مازندران را نسبت به توسعه این استان همراه کنیم .

  به گزارش ایسنا در این نشست  پس از اعلام نظرات حاضرین در جلسه، اعضای کمیته ها مشخص گردیدند و مقرر شد با فعال شدن کمیته ها، گزارش اقدامات صورت گرفته تا 15 روز آینده ارائه شود.همچنین مصوب شد با بررسی  اولیه، پلت فرم مدیریت دانش تهیه شده و در جلسه آتی مورد تبادل نظر قرار گیرد .


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: