• شنبه ۱۲ اسفند ماه، ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۰
  • دسته بندی : علمی و آموزشی
  • کد خبر : 9612-2786-5
  • خبرنگار : 49005
  • منبع خبر : ----

ایسنا گزارش می دهد؛

کیش و مات سودجویان در طرح حذف آزمون ورودی مدارس تیزهوشان و ابتدایی

چندي پيش دربهمن ماهشورای عالی آموزش و پرورش، حذف آزمون های مدارس ابتدایی و حذف آزمون ورودی به مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی را تصویب کرد؛ مخالفت ها و موافقت هایی هم در سطح جامعه در خصوص حذف آزمون های ورودی به مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی ابراز شده است.

به گزارش ايسنا مازندران،به طور خاص وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد حاکمیت آزمون ها، حجم انبوه کتاب های درسی و کمک درسی و تکالیف متعدد، شادی را از دانش آموزان سلب کرده و دانش آموزان نمی توانند به طور واقعی در دوران کودکی خود، کودکی کنند و نمی توانند از زندگی لذت ببرند.

هرچند تصمیم اخیر وزارت آموزش و پرورش گام مهمی در راستای کوتاه کردن دست سودجویان و ممانعت از ورود موسسات کنکور بویژه به مدارس ابتدایی و حذف استرس از دانش آموزان بوده و از این منظر قابل دفاع است و باید از آن حمایت کرد اما اعلام این تصمیم به یکباره و ناگهانی موجب واکنش منفی بخشی از دانش آموزان که خود را برای آزمون ورودی در ابتدای سال آینده آماده کرده بودند، شد.

نورالدين كوچ پيده، رئيس آموزش و پرورش نوشهر در گفت وگو با ايسنا مازندران با اشاره به اين كه حذف آزمون در دوره ابتدايي مدارس خاص و غير دولتي خواه ناخواه سرو صداهايي را به دنبال داشته است اظهار كرد: اين تغييرات نيز همانند همه تغييراتي كه در جامعه ايجاد مي شود مقاومت هايي را به دنبال دارد و به طور طبيعي طيف ها و جناح هاي متفاوت در حوزه هاي مختلف قرار مي گيرند.

*حذف آزمون مدارس ابتدایی خاص مبحثی چالش برانگیز برای کشور

وی با بيان اينكه موضوع حذف آزمون مدارس ابتدايي خاص يكي از مباحث چالش برانگيز نظام شده است افزود: يكي از پيشنهادات بسيار خوب دولت و وزارتخانه آموزش و پرورش همين موضوع بوده است، زيرا تاثيرات زيادي به همراه دارد.

کوچ پیده با تاكيد بر اينكه اگر به اين موضوع  با رويكرد ملي ميهني و همچنين از منظر ديني اسلامي هم نگريسته شود مورد تائيد خواهد بود تصريح كرد:اگر از روي اسناد بالا دستي كه مورد تائيد مقام معظم رهبري است نگريسته شود نيز اين طرح مورد تاييد است.

رئيس آموزش و پرورش نوشهر توانمندي و استعداد دانش آموزان را متفاوت عنوان كرد و گفت:اگر استعداد دانش آموزان در سطح خاص و بالا باشد مدارس خاص و استعداد درخشان براي آن در نظر گرفته مي شود و يا اگر پايين تر از طبقات دانش آموزان باشد كه مدارس استثنايي با نيازهاي ويژه  پس نمیتوان اين دانش آموزان را در يك مكان و با يك محتواي امكانات آموزش داد.

كوچ پيده با بيان اينكه كسي با اصل مدارس خاص مخالفتي ندارد تاكيد كرد: در اسنادی مانند سند تحول بنيادين كه مورد تاييد مقام معظم رهبري ، شوراي انقلاب فرهنگي و شوراي عالي آموزش و پرورش بوده و سال هاكه در مدارس اجرا مي شود صراحتا آمده است كه آموزش ابتدايي با رويكرد ارزيابي توصيفي بايدكار شود.

وي اضافه كرد: در اين سند آمده است نمره در ابتدايي حذف شود، رقابت ها و تلاش شود تا استرس ها  به صفر برسد و دانش آموز با خود نه با دانش آموزان ديگر قياس شود.

*تست زنی برای دانش آزمون ابتدایی سم است

اين مسئول با اشاره به اينكه اين ها همه سياست هايي است كه  سال ها در ارزشيابي توصيفي بنا گذاشته شده است يادآور شد: دانش آموزي كه با اين رويكرد در مدرسه ابتدايي رشد کرده و موردارزيابي قرار مي گيرد نمي تواند ظرف 20 تا 45 دقيقه بنشيند و تست بزند زيرا تست كار نكرده است  و آن را نمي شناسد بنابراين براي اين دانش آموز این نوع آزمون ها يك سم است .

كوچ پيده با بيان اينكه مفهوم در تست وجود ندارد در صورتي با دانش آموزان مفهومي كار شده است تصريح كرد: وزير آموزش و پرورش به دفاع از حق اين دانش آموز و به دفاع از حق آموزش و پرورش و حق معلمي كه 6 سال براي دانش آموز زحمت كشيده  است مي گويد كه آزمون براي اين دانش آمور ممنوع است.

وي با بيان اين كه آزمون و تست در  دوران متوسطه ممنوع نيست افزود:زيرا از ذوران دانش آموز در ارزشيابي نمره قرار مي گيرد و با فرآيند چهار گزينه اي آشنا شده است بنابراين تست زدن براي اين دانش آموز مهارت محسوب مي شود.

مدارس خاص داراي امتيازات و بودجه هاي خاص هستند و اين يك تبعيض است

رفائيل آزاديان عضو هئیت علمي دانشگاه فرهنگيان مازندران نيز در اين رابطه با بيان اينكه تصميماتي كه در وزارت آموزش و پرورش و نظام تعليم و تربيت گرفته مي شود  با توجه به شرايط ، وضعيت ، تغييرات و شرايط و نيازهاي جامعه است گفت: مبناي تصميم گيري در آموزش و پرورش سند تحول است  كه اين سند مبناي توسعه و مورد مقبول جامعه بوده  و هر تصميمي در راستاي سند باشد بسيار ارزشمند است.

وي با بيان اينكه فلسفه وجودي سند تحول تربيت انسان هاي شايسته و انسان هايي كه حيات طيبه داشته باشند است افزود: هدف آموزش و پرورش، پرورش براي مهارت زندگي است و  ماهيت برخي كارها را با نمره نمي توان سنجيد بلكه بايدكارهاي كيفي كرد.

عضو هئیت علمي دانشگاه فرهنگيان مازندران تصريح كرد: براي اينكه نسلي  آماده شود كه در آينده بتوانند زندگي درست داشته باشند صرفا با اين ابزارها نمي توان آن ها را براي مهارت زندگي و زندگي خوب در آينده آماده كرد.

آزاديان در ادامه افزود: عمدتا اين آزمون ها در مدارس خاص مانند استعدادهاي درخشان انجام مي شود.

  *ماهيت مدارس خاص امروز در دنيا زير سوال است

وي با زير سوال بردن ماهيت مدارس خاص گفت: ماهيت مدارس خاص هم امروز در دنيا زير سوال است، اين كه تعدادی دانش آموزان را جدا كنيم و خاص ديده شوند جاي سوال دارد.

عضو هئیت علمي دانشگاه فرهنگيان مازندران ادامه داد: مدارس خاص داراي امتيازات خاص و بودجه هاي خاص هستند و اين يك تبعيض است؛ يكي از اهداف آموزش و پرورش در دنيا رفع تبعيض است در صورتي كه وجود مدارس خاص با اين هدف سازگاري ندارد.

*هدف از آزمون ها نمره پروری نیست

آزاديان تاكيد كرد: اساسانسلي را تربيت مي كنيم كه اين نسل مي خواهند در آينده باهم زندگي كنند و آموزش و پرورش بايد تربيت و باهم بودن را آموزش دهد در صورتي كه در مدارس خاص اين آدم ها در آينده با تفكرات خاص و با سطح فكري متفاوت بايد كنار هم قرار گيرند.

وي خاطر نشان كرد: در مدارس استثنايي نيز كساني كه  مشكل خواندن، نوشتن و غيره دارند در يكي جاي خاص آموزش مي بينند گفته مي شود كه حتي این دانش آموزان  را ازهم جدا نكنيد و بين بچه هاي عادي بنشينند  زيرا شايد اين فرد در آينده به كاري دست بزند كه وارد فضاي كاري شود  و بنابراين ممكن است همديگر را درك نكنند.

عضو هئیت علمي دانشگاه فرهنگيان مازندران در ادامه به حذف آزمون در مدارس خاص پرداخت و گفت:با توجه به ابزار سنتي كه عمدتا  نمره محور بودند و دوم اينكه در حوزه دانش نيز توانمندي توليد دانش بازآفريني داشته باشد صرفا با ابزار آزمون هاي آن چناني نمي توان به آن هدف دست يافت.

آزاديان با بيان اينكه اين تغييرات به برنامه ها و رويكرد هاي جديد آموزش و پرورش كمك مي كند افزود: آزمون ها خود داراي معايبي همچون ايجاد استرس و اضطراب در دانش آموز بودند و آموزش و پرورش به اين نتيجه رسيد كه در آموزش ابتدايي آزمون ها را از حالت نمره خارج كردند.

وي تاكيد كرد:آزمون را به صورت آزمون توصيفي و ارزشيابي توصيفي را تعيين كردند زيرا هدفنمره پروري نيست بلكه تربيت و انجام كارهاي كيفي است.

گزارش از سپیده پور شعبان خبرنگار ایسنا مازندران


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: