• شنبه ۲۱ بهمن ماه، ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۹
  • دسته بندی : علمی و آموزشی
  • کد خبر : 9611-3986-5
  • خبرنگار : 49016
  • منبع خبر : ----

اساتید و دانشجویان دانشگاه در گفت و گو با ایسنا بررسی کردند

دانشگاه ها موتورهای رشد اقتصادی جوامع/ کیفیت را فدای کمیت نکنیم

امروزه در دانشگاه ها و جامعه علمی ما کمبود تولید علم به طور چشمگیری دیده می شود چرا که به نظر می رسد کیفیت را در دانشگاه فدای کمیت کرده ایم.

به گزارش ایسنا مازندران، دغدغه اصلی ما با جامعه علمی امروز گرفتن مدرک برای کسب علم نیست و نداشتن مطالعه از بارعلمی دانشکاه ها کاسته و باعث می شود خروجی دانشگاه ها با توانایی کم علمی رو به رو باشد .  

کیفیت دانشگاه ها را فدای کمیت نکنیم

حسن خدادی دکترای علوم سیاسی در گفت و گو با ایسنا مازندران، اظهار کرد: در محیط های دانشگاهی باید سعی کنیم کیفیت ها را بهتر تا خروجی بیشتری با بار علمی بالا داشته باشیم اما متاسفانه امروز کیفیت فدای کمیت شده است .

وی افزود: بزرگ ترین مشکل جامعه علمی ما این است که تولید علم نداریم؛همه علوم در سه حیطه دانشی و شناختی، عاطفی و مهارتی باید تقویت شوند .

دانش آموخته دانشگاه تهران گفت: علوم تربیتی و تربیت نیروی متخصص از مهم ترین مباحث در دانشگاه ها است که در حیطه شناختی دانشی که در کف هرم آموزشی است می گنجد؛ قاعده هرم حیطه دانشی است، یعنی یکسری مطالب باید حفظ  شده و برای مدتی در ذهن بماند و این پایین ترین سطح آموزش است .

دکترای علوم سیاسی در ادامه بیان کرد: حیطه دانشی که در دانشگاه های ما وجود دارد باید وارد مرحله دوم یعنی حیطه فهمیدن شود یعنی شما بتوانید حفظ کنید، درک کنید، بفهمید و به یاد آورید؛ این نوعی بازیابی اطلاعات است که در سطح بالاتری از دانشی قرار دارد .

استاد دانشگاه تصریح کرد: سومین مرحله، وارد شدن به حیطه کار است که کمتر در دانشگاه های ما دیده می شود؛ یعنی آن چیزی را که آموختیم در موقعیت جدید و طبق رشته تخصص خود به کار ببریم، در اکثر رشته های ما به خصوص رشته های علوم انسانی در این حیطه فلج و دانشجو وارد حیطه کاربردی نشده است .

خدادی افزود:  حیطه کاربردی دانشگاه باید دانشجویی تربیت کند تا چیزی را که آموخته در حیطه تحلیلی به کار بسته و به همه اجزا رابطه معنا دار بدهد.

دکترای علوم سیاسی  تصریح کرد: ما با ورود به حیطه تربیتی که نوآوری نیز است تولید علم را وارد تک تک حیطه ها کرده و باعث ایجاد عالی ترین سطح توانایی علمی می شویم.

وی خاطر نشان کرد: دانشگاه یک نهاد آموزشی و مهم ترین نهاد کشور است، یک نهاد اقتصادی نیست؛ زمانی که این نگاه برداشته شده و با کنکور وارد دانشگاه شوند می توان امید به بالا رفتن توان علمی داشت، فارغ التحصیلان دانشگاهی ما قرار است تا باعث پیشرفت کشور باشند .  

دانشگاه محور توسعه یک جامعه است  

ابولقاسم حیدر آبادی دکترای جامعه شناسی در گفت و گو با ایسنا مازندران، اظهار کرد: دانشگاه ها محور توسعه جامعه بوده و توجه به آن الزامی است؛کیفیت شرط مهم و تاثیر گذار در دانشگاه های مازندران است .

وی افزود: برای رسیدن به توسعه نیاز به علم و دانش است و اگر دانشگاه بتواند سطح دانش افراد را افزایش دهد مسلما در زمینه توسعه گامی مهمی برداشته ایم .

هیئت علمی داشگاه آزاد اسلامی واحد بابل گفت: بعد علمی یعنی علم مرتبط با مشاغل که می تواند مفید و موثر واقع شود، تخصص هر شغلی در کنار دانش آن می تواند به پیشرفت جامعه کمک کند .

استاد دانشگاه در ادامه بیان کرد: اگر هدف دانشجو فقط گرفتن مدرک در دانشگاه باشد لطمه زیادی به فرآیند توسعه  می خورد؛ وجود افرادی که علم را برای یادگیری علم نمی خواهند (مدرک گرایی) باعث عدم توسعه نیافتگی می شود.

حیدرآبادی تصریح کرد: تحصیل افراد بنا به دلایل خاص خودشان یک امر طبیعی و مطلوب است و باعث تنوع فرهنگی می شود. این تنوع ممکن است مثبت باشد یا منفی؛ رفت و آمد باعث گردش مالی در شهرهای مختلف شده و کسب و کار و رونق اقتصادی به وجود می آورد .  

دانشگاه ها موتورهای رشد اقتصادی جوامع  

علی اصغر اعتصام کارشناس ارشد پژوهش هنر در گفت و گو با ایسنا مازندران، اظهار کرد: دانشگاه ها اغلب به عنوان موتورهای رشد اقتصاد جوامع شناخته می شوند و مهارت هایی که از دانشگاه ها بیرون می آید منابع قابل توجهی نوآوری برای شرکت ها به ویژه در برخی زمینه های صنعتی به شمار می آیند .

وی افزود: در مازندران دانشگاه های زیادی وجود دارد که می تواند با جذب دانشجوی بیشتر در زمینه کیفیت آموزش و اصلاح سرفصل های آموزشی با شکل سازگار با صنعت و نیازهای بازار کار رقابت داشته باشد .

استاد دانشگاه گفت: در سال های اخیر در کنار افزایش کیفیت و تربیت متخصصان زبده صنعت هم پیشرفت کرده و دانشگاه ها در جهت ارتقا کسب درآمد جایکاه علمی و آموزشی دارند .

کارشناس ارشد پژوهش هنر تصریح کرد: یکی از مزایاهای دانشگاه های استان مازندران این است که  جوانان مستعد مازندرانی برای تحصیل خارج از استان نرفته و طبیعتا در هزینه صرفه جویی می شود و فارغ التحصیلان در استان خود برای توسعه شهر و روستا ها دست به تغییر و تحول می زنند .

اعتصام در ادامه بیان کرد: با رشد دانشگاه های مازندران سرمایه های استعدادی از استان های دیگر سرازیر شده و هر چه این نرخ، رشد پیدا کند از نظر اقتصادی، عمرانی و رفاهی وضع استان بهتر می شود.

گزارش از بهناز مقدس خبرنگار ایسنا مازندران


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: