• سه شنبه ۱۷ بهمن ماه، ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۴
  • دسته بندی : اقتصادی
  • کد خبر : 9611-2284-5
  • خبرنگار : 49016
  • منبع خبر : ----

مثبت انقلاب/کارشناسان در گفت و گو با ایسنا بررسی کردند

خزر، شاهراه توسعه اقتصادی مازندران/گنجی عظیم که مورد غفلت قرار گرفته است

موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن در مسیر تعدادی از کریدورهای ترانزیتی و ظرفیت و قابلیت های بنادر شمالی ایران نسبت به سایر بنادر کشورهای حاشیه دریای خزر از نقاط قوت حمل و نقل دریایی خزر است.

به گزارش ایسنا مازندران، دریای خزر با پتانسیل بالقوه جهت سرمایه گذاری، دسترسی آسان به کشورهای آسیای میانه و رونق بخشی بندرهای شمالی باعث شده تا 95 درصد اقتصاد مردم دنیا از طریق دریا انجام گیرد به سبب اینکه دریا ارزان ترین ، مقرون به صرفه ترین و پرحجم ترین تناژحمل و نقل بین المللی را در بر دارد.

*نبود سیاست قوی برای جذب بازارها دریایی  

بهبود عیسی زاده پایلوت کشتی ها و فرمانده کشتی های زیر سه هزار تن در گفت و گو با ایسنا مازندران، اظهار کرد: قدرت چانه زنی در باراز باعث فروش بالا و بهتر اجناس است و مزیت های بیشتری را در برمی گیرد اما متاسفانه ایران سیاست جذب بازار قوی را ندارد.

وی افزود: یکی از مزیت های دریای خزر ارتباط آن به دریای آزاد خلیج فارس و کشورهای همسایه خزر،برای انتقال اجناس است؛باید حداکثر استفاده در راستای رونق اقتصادی دریایی در برگیرد.

عیسی زاده با بیان اینکه حمل و نقل دریایی در حیطه ی مواد اولیه ی خام برای ما مقرون به صرفه است، گفت: از طریق حمل و نقل دریایی که ارزان ترین راه است برای خرید مواد خام وارد کشور مورد نظر شده و با اضافه شدن ارزش افزوده به مواد خام رونق اقتصادی بدست می آید.

کارشناسی ارشد حمل و نقل دریایی در ادامه بیان کرد: خرید مواد خام و مقرون به صرفه بودن باعث توسعه اقتصادی در شمال کشور می شود.

این کارشناس مهندسی دریایی تصریح کرد: در صنعت دریایی در حال حاضر مواد خام بسیاری در دریای خزر و مرزهای آبی جا به جا می شود، که در بخش اقتصادی باعث منتفع شدن کشور ما و کشور طرف قرارداد خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه با بستن قرارداد ها با کشور صادر کننده مواد خام به لحاظ ارتباط مرزهای خزر با آب های آزاد حمل و نقل دریایی بهترو منتفع تر می شود، گفت: در توسعه زیر ساخت ها و صنایع سنگین به یکسری واردات محصولات خام  مانند سنگ آهن، نیاز داریم که باعث توسعه بخشیدن به صنعت و صنایع می شود.

عیسی زاده گفت: مواد خامی مثل سنگ آهن، گندم،جو و چوب از کشور های همسایه ای مانند قزاقستان خریداری و از راه آبی خزر وارد ایران می شود که به صنایع سنگین در کشور ارسال می گردد تا با بهره وری از این مواد خام کیفیت صنعت افزایش یابد.

فرمانده کشتی های زیر سه هزار تن خاطر نشان کرد: استخراج چاه های نفتی خزر به علت عمق زیاد و شیب به سمت ساحل بسیار پر هزینه است و صرفه اقتصادی ندارد؛ به همین دلیل قرار دادهای مختلف از جمله با کشور ترکمنستان برای خرید نفت خام، در ازای هزینه خرید انتقال نفت ترکمنستان به آب های آزاد برای فروش به کشور های دیگر از راهکارهای حمل و نقل دریایی برای مقرون به صرفه بودن هزینه ها و ارتباط با سایر کشورها است.  

*فرصت های کم نظیر اقتصادی خزر در سایه بی توجهی

قاسم اصفهانیان امیری کارشناس رشته ناوبری و فرمانده کشتی در گفت و گو با ایسنا مازندران، اظهار کرد: نوار ساحلی دریای خزر با داشتن 480 کیلومتر مرز آبی مملو از فرصت های کم نظیر اقتصادی است.

وی افزود: دریای خزر از بزرگترین دریاچه های جهان است که با وجود استعداد های نهفته  در دل آن، اگر توجه ویژه ای به آن شود خود به تنهایی قادر به دگرگونی اقتصادی کشور است.

مدرس و سرپرست گروه دریایی دانشکده فنی و حرفه ای محمودآباد با بیان اینکه دریای خزر خود به تنهایی می تواند نقش بسیار مهمی در تعیین اقتصاد کشور در حوزه ی دریایی داشته باشد، گفت: متخصصان دریایی، دریای خزر را ظرفیتی عظیم در حوزه جغرافیایی می دانند که در سایه غفلت، کم توجهی و بی برنامگی ها در حال تلف شدن است.

اصفهانیان امیری بیان کرد: با توجه به اینکه اقتصاد کشور ایران آن طور که انتظار می رود از ظرفیت ها و استعداد های موجود بهره نگرفته است می توان با برنامه ریزی هدفمند در تمامی حوزه ها از جمله گردشگری و صنعت توریسم، با نگاه مثبت ایجاد بستر های مناسب و مفید را شاهد باشیم.

مسئول کمیته تخصصی گروه دریایی دانشکده فنی و حرفه ای  محمودآباد خاطر نشان کرد: با داشتن بنادر مهم دریای خزر تا بندر انزلی، امیر آباد و نزدیکی دو بندر نوشهر و فریدونکنار به پایتخت می تواندر حفظ سلامت محیط زیست و ایجاد بسترهای مناسب در تمامی حوزه ها برای توسعه کشور تلاش کرد.

*انجام بیش از 80 درصد صادرات و واردات از طریق حمل و نقل دریایی  

محمد امیدی کارشناس علوم دریایی و کارشناسی ارشد تحول دریایی در گفت و گو با ایسنا مازندران، اظهار کرد: بیش از 80 درصد صادرات و واردات کشور از طریق حمل و نقل دریایی به جهت کم هزینه تر بودن صورت می گیرد.

وی افزود: موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن در مسیر تعدادی از کریدورهای ترانزیتی و ظرفیت و قابلیت های بنادر شمالی ایران نسبت به سایر بنادر کشورهای حاشیه دریای خزر از نقاط قوت حمل و نقل دریایی خزر است.

کارشناس علوم دریایی پتانسیل موجود در حجم تجارت در دریای خزر را از فرصت های حمل و نقل دریایی دانست و گفت: دسترسی آسان به کشور های آسیای میانه، موقعیت جغرافیایی مناسب، برنامه ریزی استراتژیک رقابتی و ایجاد زیر ساخت های جاده ای کافی در محور شمال به جنوب کشور به منظور ایجاد امکان ترانزیت کالا از کریدور شمال به جنوب کشور از دیگر فرصت های مناسب دریای خزر برای توسعه اقتصادی مازندران است.

گزارش از بهناز مقدس خبرنگار ایسنا مازندران


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: