• دوشنبه ۲۷ آذر ماه، ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۰
  • دسته بندی : علمی و آموزشی
  • کد خبر : 969-3787-5
  • خبرنگار : 49013
  • منبع خبر : ----

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران:

حال آموزش و پرورش کشور خوب نیست

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران گفت: حال آموزش و پرورش کشور خوب نیست و حل مسائل اصلی آموزش و پرورش نیازمند پژوهش معلمان و کارکنان آموزش و پرورش است.

به گزارش ایسنا مازندران، علی قاسمی شامگاه گذشته در همایش تجلیل از پژوهشگران برتر فرهنگی در سالن بصیرت بهشهر، اظهار کرد: نظام تعلیم و تربیت برای توسعه جامعه یک امر بنیادین و اساسی است و اگر جامعه ای از انسان های شایسته برخوردار نباشد حتی اگر همه نوع منابع و فرصت های توسعه ای برای آن جامعه رقم بخورد این جامعه توسعه نمی یابد یا به کندی در مسیر توسعه حرکت می کند.

وی افزود: برای توسعه یک جامعه نیازمند منابع آشکار مانند منابع طبیعی، مادی و فیزیکی هستیم که با استفاده از این منابع می توان فرصت های جدیدی برای انسان های جامعه ایجاد کرد و توسعه به وجود آورد.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران خاطرنشان کرد: منابع پنهان برای رشد و توسعه یک جامعه در واقع شاخص های انسانی مانند نرخ امید به زندگی، نرخ سلامت و نرخ آموزش انسان ها است که در توسعه پایدار یک جامعه نقش اساسی دارند.

قاسمی گفت: اگر در یک جامعه آموزش مورد توجه مدیران و مسئولان جامعه قرار نگیرد و به آن به عنوان یک مقوله جدی و ضروری پرداخته نشود قطعا آن جامعه به راحتی رشد پیدا نمی کند.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران اظهار کرد: نظام تعلیم و تربیت هر جامعه ای به عنوان سنگ زیرین توسعه یک جامعه تلقی می شود و اگر در جای خود درست قرار گیرد قطعا به نفع توسعه آن جامعه پایدار است و اگر به درستی به آن توجه نشود نه تنها موجب توسعه نمی شود بلکه هزینه های توسعه را افزایش می دهد و چالش های جدیدی برای جامعه ایجاد می کند.

قاسمی تصریح کرد: پژوهش در تعلیم و تربیت از این حیث مهم است که باید پژوهشگران حوزه تعلیم و تربیت به مسائل حوزه آموزش و پرورش در فضای عمومی تعلیم و تربیت و به مسائل در فضاهای جزئی بپردازند که قطعا پردازش و توجه در فضاهای عمومی تعلیم و تربیت اثربخش تر است.

وی افزود: اگر فرهنگ سازمانی آموزش و پرورش به گونه ای باشد که همه اعضای سازمان در جست و جوی راه حل هایی برای مسائل موجود آموزش و پرورش باشد و انگیزه های سرمایه انسانی سازمان را بالا ببرند نظام آموزش و پرورش یک نظام پویا خواهد داشت.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران گفت: امروز نظام تعلیم و تربیت ایران با چالش های جدی مواجه است و اگر این چالش ها حل نشود ممکن است بسیاری از فرصت ها از دست برود و آموزش و پرورش با تهدیدهای جدی تری مواجه شود.

قاسمی با بیان اینکه امروز حال آموزش و پرورش کشور خوب نیست، تاکید کرد: حل مسائل اصلی آموزش و پرورش نیازمند پژوهش معلمان و کارکنان آموزش و پرورش است و به عزم عمومی نیاز دارد و باید همه عناصر سازمان برای مسائل آموزش و پرورش راه حل ارائه دهند.

وی خاطرنشان کرد: نباید نسبت به مسائل آموزش و پرورش بی تفاوت باشیم تا قدرت های بالاتر از سازمان و صاحبان حاکمیت چالش های آموزش و پرورش را حل کنند بلکه عناصر فعال درون سیستم اگر توانمندی و انرژی خود را روی هم بگذارند بسیاری از مسائل را حل و فرصت های بیرونی را ایجاد می کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران اظهار کرد: امروزه سنگ ریزه های زیادی در کفش آموزش و پرورش وجود دارد که هر چقدر سعی شود که با آن ها مدارا کنیم اما همچنان این سنگ ریزه ها نظام تعلیم و تربیت را با مشکل روبرو می کند و در رسیدن به مقصد آهسته حرکت می کنیم.

قاسمی با اشاره به اینکه تعلیم و تربیت کشور معیوب است و درست صورت نمی گیرد، گفت: اگر در یک جامعه ای به همه بخش ها توجه شود اما به آموزش و پرورش توجه نشود مانند این است که یک بدن بسیار قوی و سالم داشته باشیم اما عقل سالمی نداشته باشیم. آموزش و پرورش قوه عاقله و مغز فعال جامعه بوده که امروز با چالش مواجه شده است.

وی افزود: پژوهشگران حوزه فرهنگ می توانند چالش ها و مسائل آموزش و پرورش را حل کنند و یا حداقل دامنه آسیب ها را کاهش دهند و مهار کنند تا گسترده تر نشود و تهدیدها را به فرصت تبدیل کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه امروز در جامعه بی قانونی و بی نظمی وجود دارد و بسیاری از منابع کشور به دلیل عدم تربیت صحیح به هدر می رود، گفت: نظام آموزشی به انحراف می رود و بالاخره باید در یک جایی این مسیر انحراف را قطع کرد بنابراین نفس کشیدن و فعالیت کردن در سیستمی که به درستی اهداف را تشخیص نمی دهد تلاش ها را بی اثر و بی فایده می کند.

قاسمی با اشاره به اینکه پژوهش ها باید کاربردی و عینی باشد، عنوان کرد: اقدام پژوهی و درس پژوهی بسیار مهم است زیرا اقدام پژوهی؛ پژوهش های کاربردی و عملی در حیطه مدیریت و اجرای مدارس است و درس پژوهی طراحی روش تعلیم درس که چگونه اثربخش تر باشد.

وی افزود: پژوهش در آموزش و پرورش امری لازم و ضروری است و فضای نظام آموزش و پرورش باید به سمت برنامه های مبتنی بر پژوهش، اندیشه و یافته های علمی برود.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران در پایان تصریح کرد: در طی سال های اخیر با وجود همه تنگناها و مشکلات سخت مالی که وجود داشت بر مدرسه پژوهش محور توجه جدی داشتیم تا فضای عمومی آموزش و پرورش را به سمت پژوهش هدایت کنیم.


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: