• یکشنبه ۲۶ آذر ماه، ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۹
  • دسته بندی : علمی و آموزشی
  • کد خبر : 969-3687-5
  • خبرنگار : 49005
  • منبع خبر : ----

معاون آموزش و پرورش مازندران خبرداد

فعالیت 3 هزار معلم پژوهنده در مازندران

معاون آموزش متوسطه اداره كل آموزش و پرورش مازندران گفت: در حال حاضر با گسترش بحث پژوهش با همه كمبود اعتبارات بالغ بر سه هزار معلم پژوهنده در مازندران وجود دارد.

به گزارش ایسنا مازندران، اسفندیار نظری در آیین تجلیل از معلمان پژوهشگر و منتخبان جشنواره ها و مسابقات استانی و كشوری نوشهر كه در كانون شهید باهنر برگزار شد با بیان اینكه نیروی انسانی توانمند آینده نگر و دارای عقلانیت و تدبیر موردنیاز کشور است، اظهار كرد: نیروی انسانی باید به گونه ای تربیت شود كه بتواند با خلق سازمان یادگیرنده و گسترش و تعمیق فرهنگ اخلاق و روابط انسانی زمینه خلاقیت و پژوهش و كارآفرینی را برای تربیت دانش آموزان فراهم كند.

وی از دنیای امروز به عنوان دنیای تصمیم گیری یاد كرد و گفت: آموزش و پروش نظام جمهوری اسلامی با دو چالش بزرگ آموزش و نگهداری روبرو است و به این دلیل پیام اصلی سند تحول بنیادین، تربیت و تبدیل یك نظام آموزشی به یك نظام فرهنگی به شمار می رود.

معاون آموزش متوسطه اداره كل آموزش و پرورش مازندران با اشاره به اینكه اگر قرار است نظام آموزشی به نظام فرهنگی تبدیل شود نیاز به جهانی فكر كردن است، افزود: زمانی تفكر در جامعه می تواند حكمفرما می شود كه همراه با اطلاعات زیاد باشد و در واقع فكر بدون اطلاعات تقریبا نادرست است.

نظری با تاكید بر اینكه در مسیر تفكر راهبردی داشتن تصوری از خود بسیار اهمیت دارد، تصریح كرد: آنچه كه در حال حاضر در كشور ایران به عنوان كشور در حال توسعه وجود دارد افكار، نگاه و عملكرد مقطعی است و به همین دلیل کشور همواره با چالش هایی روبرو است.

وی تاكید كرد: توسعه زمینه های مربوط به پژوهشگری، افزایش توانمندی های حرفه ای به شكل فردی و گروهی میان معلمان، تبادل تجارب و دستاوردها در سطح محلی و ملی، ایجاد فرصت های بازآموزی مستمر و تحقیقاتی و مطالعاتی و برگزاری جشنواره های الگوهای برتر تدریس می تواند به یك معلم پژوهنده كمك كند.

این مسئول تعداد معلمان پژوهنده استان را در سال 92 كمتر از 800 نفر اعلام و عنوان كرد: در حال حاضر با گسترش بحث پژوهش با همه كمبود اعتبارات بالغ بر سه هزار معلم پژوهنده در مازندران وجود دارد.

نظری خاطرنشان كرد: برای اینكه بتوان معلم اقدام پژوه بود باید یادگیری پژوهش محور باشد كه باعث می شود ذهنیت نسبت به دنیای بیرون تغییر یابد.

وی گفت: در دنیای بسیار پرشتاب تغییرات برای اینكه بتوان به این دنیایی كه به فرزندان و دانش آموزان تعلق می گیرد همراه شد باید زمینه هایی ایجاد شود تا با توسعه زمینه ظرفیت یادگیری فردی و جمعی به عنوان یك راه حل برای این مسئله در نظر گرفته شود و به همین دلیل نقش معلم در یادگیری پروژه محور هدایت كنندگی و تاثیری گذاری است.

معاون آموزش متوسطه اداره كل آموزش و پرورش مازندران با اشاره به اینكه با توجه به نگاه یونسكو معلم موفق معلمی است که بگوید "ما نمی دانیم اما می خواهیم باهم بیاموزیم" اظهار كرد: معلمان امروز می دانند كه در وهله نخست معلمان دانش آموزان هستند نه معلم كتب درسی و به همین خاطر تنها دغدغه بزرگ امروز آموزش و پرورش دغدغه كنكور شده است.

نظری با تاكید بر اینكه دانش آموزان باید در مدرسه یاد بگیرند نه اینكه تنها دغدغه خانواده به كلاس كنكور رفتن باشد، بیان كرد: معلمان تنها عرضه كنندگان دانش نیستند بلكه تسهیل گر روند یادگیری به شمار می روند و معلمان موفق امروز می دانند كه اثر گذاری بر دانش‌آموزان بی انگیزه نیز از اهداف بزرگ آنان است زیرا كلید قرن اخیر، یادگیری مداوم و مستمر شناخته می شود.

وی با بیان اینكه یادگیری در چهار محور یادگیری برای دانستن، انجام دادن، باهم زیستن و باهم بودن تحقق می یابد، افزود: این امر در فضای مدرسه همراه با دانش آموز و اولیا اتفاق می افتد.

معاون آموزش متوسطه اداره كل آموزش و پرورش مازندران فراموش شدن شادی را از مسائل مهم در كم شدن یادگیری دانش آموزان برشمرد و گفت: دانش آموزان به قدری خسته هستند و آنقدر برنامه‌های جانبی وجود دارد كه اصل شاداب بودن آنان مورد غفلت قرار گرفته است.

نظری تاكید كرد: زیباترین یادگیری این است كه انسان یاد بگیرد فرصت لذت بردن از یادگیری را داشته باشد و بدترین یادگیری این است كه انسانی یاد بگیرد و فرصت استفاده از آن را نداشته باشد.

وی با بیان اینكه آنچه می تواند به یادگیری دانش آموزان كمك كند تنوع بخشیدن به محیط یادگیری است، یادآور شد: اشكال بزرگ در آموزش و پرورش عدم ماندگاری دانش آموز در كلاس درس است و یكی از عوامل مهم یادگیری محیط یادگیری است.

معاون آموزش متوسطه اداره كل آموزش و پرورش مازندران گفت: در حال حاضر بالغ بر چهار میلیون دانشجو در كشور وجود دارد و سالانه بین یك تا یك و نیم میلیون نفر از دانشگاه فارغ التحصیل می شوند كه بالغ بر 50 درصد آنان هیچ ارتباطی با بازار كار ندارند.

نظری با اشاره به اینكه بیش از 34 میلیون جوان فعال در كشور وجود دارد اما بیكاری بیداد می كند، تصریح كرد: آنچه در كشور در عرصه پژوهش باید بتواند این معضل را نجات دهد این است كه بتواند آموزش را تبدیل به اقتصاد و ایده را به محصول تبدیل كند.

 

 


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: