• پنجشنبه ۲۲ شهریور ماه، ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۷
  • دسته بندی : اجتماعی
  • کد خبر : 976-9814-5
  • منبع خبر : ----
  • چاپ

وزیر آموزش و پرورش مطرح کرد

موانع مزمن سد راه آموزش و پرورش/ نرخ تحت پوشش دانش آموزان ابتدایی به 98 درصد رسید

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به موانع مزمن سد راه توسعه آموزش و پرورش گفت: با وجود همه این مشکلات نرخ تحت پوشش دانش آموزان ابتدایی به 98 درصد رسید.

به گزارش ايسنا مازندران، سید محمد بطحایی در گردهمايي فرهنگيان شهرستان هاي نوشهر چالوس  و كلاردشت كه در سالن شهيد رسولي نوشهر برگزار شد با بيان اينكه با آغاز مهرماه ۱۴ میلیون دانش آموز امیدوار سال تحصیلی را آغاز می کنند، اظهار كرد: وزارت آموزش و پرورش داراي يک ميليون و 700 هزار فرهنگي شاغل و بازنشسته است.

وي با اشاره به اينكه ایران جزء معدود کشورهایی است که باید به این پیشینه کهن خود ببالد که سابقه آموزش و پرورش رسمی آن به بیش از ۱۰۰ سال برمی گردد، افزود: شتاب آموزش و پرورش پس از پیروزی انقلاب برای گسترش کمی و كیفی افزایش یافت به طوری که تمام شاخص ها در ابعاد کمی نشان از گسترش مطلوب آن می دهد.

وزير آموزش و پرورش تصريح كرد: امروز در صحنه بین المللی با افتخار مطرح می کنیم که نرخ تحت پوشش دانش آموزان ابتدایی به مرز ۱۰۰ درصد نزدیک شد كه اين رقم در سال های آغازین انقلاب ۵۸ درصد بود و امروز به ۹۸ درصد رسید و حتی در برخی از نقاط كشور کلاس با یک دانش آموز نيز تشکیل دادیم.

بطحايي با بيان اينكه میزان دسترسی دانش آموزان دختر به آموزش و پرورش به اندازه پسران شد، گفت: بیش از دو سوم نیروی انسانی در آموزش و پرورش دارای مدرک تحصیلی لیسانس و بالاتر هستند و این در مقابل سایر دستگاه ها بالا بوده و شاخص خوبی است که به دلیل تلاش گذشتگان در آموزش و پرورش به این دستاوردهای خوب رسیدیم.

وي با اشاره به اينكه با وجود این همه دستاوردهای کمی و کیفی كه  به دست آمده است هنوز راه برای رسیدن به هدف و نقطه مطلوب باز است، خاطرنشان كرد: قطار آموزش و پرورش در مسیر حرکت خود با موانع مزمنی روبرو است.

وزير آموزش و پرورش  مسائل اين وزارتخانه را بسيار پيچيده و عديده عنوان كرد و يادآور شد:بسیاری از مسائل قدیمی بوده و باز شدنش سخت و پیچیده شده است.

بطحايي ادامه داد: با وجود تلاش دولت و مجلس بخش عمده ای از اعتبارات صرف پرداخت حقوق و مزایا به کارکنان شده، این عدد ۹۹ درصد از بودجه های استانی را شامل می شود كه البته در سال ۹۷ برای اولین بار در ۶ سال گذشته این رقم به کمتر از ۹۸ درصد رسید و این یعنی مسیر بهتر از قبل شد.

وي گفت: وجود این شرایط موجب نااميدي نمي شود چرا که آموزش و پرورش دارای چنان ظرفیت بالایی است که برای عبور از این مسائل گسترده و پیچیده راهی پیدا می کند.

اين مسئول با بیان اینکه امروز تا زمانی که مدرسه و مدیریت مدرسه به عنوان رکن اصلی تعليم و تربيت  مورد توجه نباشد هیچ تحولی صورت نمی‌گیرد ، خاطرنشان کرد: بنابراین بحث مدرسه محوری به عنوان رکن اصلی تعليم و تربيت باید جایگاه خود را پیدا کند و این مهم ترین هدف وزارت در دولت دوازدهم است.

بطحايي تاكيد كرد: مدرسه به عنوان جایی که بتواند تحول ایجاد کند بايد شایستگی لازم را به دست آورده و روی پای خود بایستد همچنين باید بتواند برای مسائل عدیده قدرت تصمیم گیری داشته باشد و خودش در موضوعات متعدد با توجه به ظرفیت هایی که دارد تصمیم گیری کرده و مشکلات را برطرف کند.

وي افزود: چهار برنامه سنجش صلاحیت و شایستگی مدیران مدارس، وسعت بخشي به دامنه انتخاب مديران، سنجش وضعيت  مدارس  و تفويض اختيار به مدارس از مهرماه امسال اجرا مي شود.

بطحايي با بيان اينكه برنامه آموزش و پرورش در دولت دوازدهم در سند تحول تغییر مسیر برای حل مساله است، تاكيد كرد: اصل مهمی که در مدیریت تغییر نام می‌برند همان شکستن مقاومت در برابر تغییر است.

وزير آموزش و پرورش گفت: از مهر امسال دو ساعت از برنامه درسی را در اختیار مدرسه و معلم گذاشتیم تا بر اساس چارچوب خاص، محتوا تعیین کنند و بر اساس نیاز منطقه این محتوا انتخاب مي شود.


انتهای پیام