• چهارشنبه ۲۰ تیر ماه، ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۷
  • دسته بندی : سياسی
  • کد خبر : 974-2485-5
  • منبع خبر : ----
  • چاپ

مدیرعامل سازمان بنادر:

حمل و نقل دریایی موتور محرک تجارت بین المللی است

مدیرعامل سازمان بنادر گفت:حمل و نقل دریایی موتور محرک تجارت بین المللی است.

به گزارش ایسنا مازندارن، صبح امروز 20 تیرماه جاری نخستین همایش توسعه صادرات از مسیر خزر به میزبانی بندرامیرآباد با حضور محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی، اسلامی استاندار مازندران، پنج تن از نمایندگان مجلس مازندارن، تجار و فعالان اقتصادی داخلی و خارجی در سالن اجتماعات هتل سالار دره شهرستان ساری آغاز شد و تا عصر امروز ادامه دارد که در این همایش امضای دو تفاهم نامه، رونمایی از تمبر یادبود همایش و رونمایی از سامانه جامع بندری صورت گرفت.

محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر در این همایش، اظهار کرد: در این همایش فرصت هایی وجود دارد که با برقرای ارتباطات بهتر، به توسعه صادارت دست یافته و می توانیم از ظرفیت های دریاچه خزر که پیرامون آن پنج کشور ساحلی وجود دارد استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه حمل و نقل دریایی موتور محرک تجارت بین المللی است، تصریح کرد: کشورها با توجه به مزیت های مقایسه ای که دارند، محصولات خود را شامل مواد اولیه، محصولات، تولیدات و کالاهای ارزش افروده ای از طریق دریا مبادله می کنند.

مدیرعامل سازمان بنادر افزود: بر اساس آخرین آمارها حجم تجارت جهانی که از طریق دریا جابه‌جا می شود بیش از 10 میلیارد تن بوده و این روند همچنان رو به رشد است.

راستاد با اشاره به اینکه دریاچه خزر حدود 135 میلیون تن ظرفیت بندری دارد، یادآور شد: ازاین مقدار 30 میلیون تن سهم ایران است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مجموع حجم حمل و نقل دریایی که در دریای خزر انجام می شود حدود 30 میلیون تن است، تصریح کرد: از این میان سهم ایران 6 میلیون تن بوده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: تمامی کشورهای ساحلی حاشیه دریای خزر فقط از یک پنجم معادل 20 درصد ظرفیت های بندری خود استفاده می کنند؛ بنابراین باید از ظرفیت های نهفته دریای خزر بیش از گذشته بهره گرفت.

وی تاکید کرد: اگر می خواهیم جایگاه مناسب تری در عرصه حمل و نقل دریایی و تجارت دریایی به دست آوریم راهی جز استفاده بهینه از ظرفیت های صادراتی و ترانزیتی کشور نداریم.

راستاد با بیان اینکه چهارچوبی ایجاد نشده تا کشورها از مزایایی که وجود دارد استفاده بهینه ببرند، اظهار کرد: باید شرایطی فراهم شود که تجار، بازرگانان و فعالان اقتصادی تعامل و ارتباط بیشتری با یکدیگر و کشورهای منطقه داشته باشند و وضعیت تجارت منطقه ای بهبود و ارتقا پیدا کند.

وی افزود: بنادر حاشیه دریای خزر تنها راه ترانزیتی شمال جنوب و شرق به غرب است و کریدورهای ترانزیتی بسیار مهمی از حاشیه دریای خزر عبور می کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: برای توسعه صادرات و تجارت دریایی از طریق دریای خزر سازمان بنادر و دریانوردی این آمادگی را دارد که اراضی مورد نیاز پایانه های صادراتی و لجستیکی را در اختیار بخش خصوصی و سرمایه گذاران داخلی و خارجی قرار دهد.

وی تصریح کرد: صرف نظر از ملیت شرکت هایی که تمایل به سرمایه گذاری در هر یک از بنادر شمال و جنوب ایران دارند این سرمایه گذاران می توانند با بهترین شرایط قرارداد و با مدل های مالی که بازگشت سرمایه و سود مناسب برای سرمایه گذاری آن ها را تضمین می کند و همچنین اعطای تسهیلات از محل وجوه سازمان بنادر و دریانوردی و ارائه یارانه به این تسهیلات فعالیت کنند.

راستاد خاطرنشان کرد: یکی از فاکتورهای ایجاد مزیت رقابت پایدار یک بندر تبدیل شدن از بندر سنتی به بندر نسل سومی است که در منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد این موضوع محقق شده است و زیرساخت های بندری، صنایع تولیدی و صنایع ارزش افزوده ای وجود دارد.


انتهای پیام