• چهارشنبه ۲۳ خرداد ماه، ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۰
  • دسته بندی : اقتصادی
  • کد خبر : 973-3084-5
  • منبع خبر : ----
  • چاپ

مدیرگروه معماری موسسه آموزش عالی خزر محمودآباد در گفت و گو با ایسنا:

ضعف در برنامه ریزی دلیل اصلی ناکارآمدی شهرهای امروزی/ معماری نامناسب شهری یکی از عوامل اصلی ایجاد کننده ترافیک

مدیر گروه معماری موسسه آموزش عالی خزر محمودآباد گفت: دلیل اصلی ناکارآمدی شهرهای امروزی ضعف در برنامه ریزی مدیران شهری است.

 

عباس آیاتی فرد در گفت و گو با ایسنا مازندران، با بیان این که شهر یک موجود زنده است و مانند ارگانسیم یک درخت نباید دستخوش عوامل بیرونی شود، اظهار کرد: اگر می خواهیم در فرآیند ساختار زنده یک شهر مداخله کنیم، باید بسیار محتاط رفتار کرده و از درون و به صورت مشارکتی این عمل را انجام دهیم.

 وی با اشاره به این که نمی توان چیزی را به شهر دیکته کرد زیرا شهر به سمت تخریب می رود، افزود: مباحث حوزه شهرسازی سازه های مختلفی همچون ترافیک حمل و نقل، منظر و نمای شهری دارد.

این استاد دانشگاه در ادامه یادآور شد: تمامی علوم از یکدیگر متاثر هستند، یعنی هر ساختاری را مثل سیستم بدن در نظر بگیرید؛ زمانی اتفاقی برای یک عضو می افتد سایر اعضا را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی افزود: شهر یک موجود زنده است، زمانی که اتفاقی در بخشی از آن می افتد سایر بخش ها را نیز تحت تاثیر قرار می دهد؛ در مجموع منظر و ترافیک تنها تاثیرات جزئی دارد.

آیاتی فرد با بیان این که طراحی نامناسب در شهر ابعاد مختلف داشته و رشته های بسیار زیادی در آن دخالت دارند، تصریح کرد: مهندسان تاسیسات و تاسیسات زیر ساختی، حمل و نقل، منظر، برنامه ریزان شهری تا جامعه شناسان در طراحی یک شهر مداخله دارند، بنابراین مواجه با عارضه ای در شهر یا استاندارد های ضعیف شهر سازی به یک بعد بر نمی گردد و مربوط به دسته ای از عوامل است.

وی با بیان اینکه معماری نامناسب شهری یکی از عوامل اصلی ایجاد کننده ترافیک است یادآور شد: اگر امروز ما با شهری ناکارآمد با مناظر و مبلمانی ناهمگون مواجه هستیم به برنامه ریزی نادرست و جدی نگرفتن برنامه ریزی شهری در شاخه های مختلف باز می گردد.

مدیر گروه معماری موسسه آموزش عالی خزر محمودآباد خاطرنشان کرد: امروز طراحان در تمامی رشته ها به این نتیجه رسیده اند که باید رویکرد مشارکتی داشته باشند؛ اگر 50 سال پیش به یک معمار گفته می شد یک آپارتمان بسازد یا به یک شهردار احداث یک شهر یا شهرک واگذار می شد؛ این شهردار در شرکت خود با اعضا و کارشناسان خود این آپارتمان را طراحی می کرد یعنی نقش کارفرما و کاربر در فرآیند طراحی تقریبا صفر بود؛ باید پول پرداخت شده و نقشه را تحویل می گرفت.

وی افزود: با توجه به متدهای شهرسازی دنیای مدرن امروز شهرسازان به این نتیجه رسیده اند که نخبه گرایی یعنی یک نخبه، معمار یا شهرداری وجود دارد که به آن پول می دهید و او به ما خدمات می دهد؛ یک فرآیند اشتباه است.

این استاد دانشگاه با اشاره به این که امروزه به رویکرد مشارکتی توجه بیشتری شده، تصریح کرد: در بحث معماری و خصوصا شهرسازی که به مراتب سخت تر از طراحی یک تک بنا است، باید رویکرد مشارکتی داشت.

وی یادآور شد: برای داشتن یک شهر مشارکتی باید در جلسات مختلف و به روش های گوناگون مانند پرسشنامه، مصاحبه و روش های کمی و کیفی، مخاطب و نیازهای او را در طرح خود لحاظ  کرد تا عوامل بیرونی تخریب شهر ها جلوگیری شود.


انتهای پیام